Politik Kebencian Motif Conteng Mural – Sultan Selangor

- Advertisement -

SHAH ALAM: Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah murka dan sangat dukacita dengan kejadian vandalisme dilakukan pada mural pemimpin-pemimpin negara di Taman Cahaya Alam, Seksyen U12 di sini.

Sultan Selangor juga kesal dan kecewa kerana kejadian vandalisme berhubung hasil karya seni itu berlaku di Selangor berikutan baginda menghargai karya seni pelukis tempatan seumpamanya.

Titah baginda, perbuatan contengan kata-kata kesat atas lukisan mural Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah; Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin; Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr. Noor Hisham Abdullah dan beberapa pemimpin lain ini sebagai perbuatan yang sangat biadab.

“Kejadian ini bukan dilakukan oleh orang kurang siuman atau budak-budak nakal, tetapi lebih kepada bermotifkan politik kebencian.

“Beta berharap pelaku dapat ditangkap segera dan dihadapkan ke muka pengadilan,” titah baginda.

Terdahulu, mural gergasi yang mempamerkan beberapa wajah pemimpin termasuk Al-Sultan Abdullah diconteng dengan semburan cat berwarna merah dengan menulis perkataan tidak senonoh.

Perbuatan itu menyebabkan kesemua potret wajah pemimpin berkenaan dicat kembali dengan warna putih oleh Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA).

Perbuatan dilakukan individu terbabit disedari pagi semalam selepas salah seorang pekerja sebuah kedai makan melihat dinding mural itu telah pun diconteng.

Pekerja yang tidak mahu dikenali itu berkata, dia dalam perjalanan ke kedai dan terkejut apabila melihat empat wajah pemimpin negara telah diconteng menggunakan semburan cat berwarna merah dengan perkataan tidak senonoh.

“Saya terus berlari masuk ke kedai untuk melihat Rakaman Kamera Litar Tertutup (CCTV). Namun, rakaman tidak boleh dilihat kerana mengalami masalah teknikal. Malah, saya terus memaklumkan perkara ini kepada salah seorang pelukis mural tersebut,” katanya.

Sementara itu, Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Amirudin Shari mengecam perbuatan menconteng mural pemimpin negara dengan perkataan tidak senonoh di Taman Cahaya Alam, Seksyen U12 di sini.

Amirudin menerusi ciapan Twitternya juga menggesa supaya pihak polis dan Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) untuk bekerjasama menyiasat dan memastikan pesalah dikenakan tindakan.

“Saya mengecam sekeras-kerasnya perbuatan vandalisme yang berlaku di Seksyen U12, Shah Alam. Saya telah menggesa pihak MBSA dan PDRM @PDRMsia untuk bekerjasama menyiasat dan memastikan pesalah dikenakan tindakan sewajarnya,” katanya.

Salah seorang pelukis mural, Muhammad Suhaimi Ali pula berkata, dia menerima panggilan telefon pada pukul 8 pagi mengatakan lukisan itu diconteng sebelum memaklumkan perkara ini kepada dua lagi rakannya.

Menurutnya, setibanya di lokasi, dia mendapati empat wajah pemimpin telah diconteng dengan menggunakan semburan cat berwarna merah, namun telah ditutup dengan kanvas.

“Perasaan ketika itu amat sedih kerana kami hanya melukis wajah pemimpin sebagai tanda penghargaan dan tiada niat apa-apa pun. Kami kesal dan terkilan dengan tindakan individu yang tidak bertanggungjawab ini. Mungkin mereka dengki atau juga berkait dengan khianat politik.

“Bagaimanapun, kami tidak akan patah semangat untuk terus berkarya dan melukis mural wajah-wajah pemimpin kerana ia cara kami menghargai jasa mereka berjuang untuk negara. Namun, buat masa ini, biarlah perkara ini selesai terlebih dahulu,” katanya – Utusan Malaysia

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat