India bimbang ancaman China di Laut China Selatan

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – India menyemak semula kedudukannya pada Timbang Tara Laut China Selatan 2016 minggu lalu dalam pertemuan antara diplomat India dan Filipina yang menyokong tuntutan wilayah Manila ke atas China.

Pendirian yang disemak semula mengenai timbang tara menentang tuntutan Laut China Selatan China, termasuk Nine-dash line dan memihak kepada Filipina dalam pertikaian wilayah itu dibuat ketika India meningkatkan penglibatan keselamatan dengan negara-negara di Asia Tenggara.

India mendedahkan pendirian baharunya mengenai keputusan 2016 dalam satu kenyataan bersama mengenai Suruhanjaya Bersama India-Filipina ke-5 mengenai Kerjasama Dua Hala, di mana Setiausaha Hal Ehwal Luar Filipina Enrique Manalo dan Menteri Hal Ehwal Luar India Subrahmanyam Jaishankar bertemu di New Delhi dari 27-30 Jun hingga membincangkan pelbagai isu antara kedua-dua negara.

Walaupun India sebelum ini “memberi komitmen kepada kedudukan yang tidak bersekutu dan enggan memihak dalam isu yang melibatkan persaingan kuasa besar,” negara itu juga “mengiktiraf bahawa China adalah satu-satunya kuasa besar yang menimbulkan ancaman langsung kepada kepentingan keselamatannya, kedua-duanya mengenai sempadannya dan di Lautan Hindi,” kata Raymond Powell, ketua Projek Myoushu di Universiti Stanford.

“Menyokong keputusan tribunal timbang tara 2016 membolehkan India mengambil kedudukan berprinsip dalam menyokong undang-undang antarabangsa tanpa menyelaraskan dengan mana-mana kuasa besar, sambil tetap menyokong kepentingan keselamatan negaranya sendiri,” kata Powell lapor USNI News.

Duta Besar India ke Filipina Shambhu Kumaran menekankan kebimbangan yang dikongsi oleh India dan Filipina mengenai China dalam temu bual dengan Gising Na.

India mengetahui ia perlu “mempunyai tindak balas yang sangat tegas dan teguh untuk memastikan kepentingan kita terpelihara,” katanya.

Hubungan keselamatan New Delhi yang dipertingkatkan dengan Filipina adalah sebahagian daripada “Dasar Tindakan Timur” India, yang bertujuan untuk meningkatkan hubungan dengan negara-negara di seluruh Indo-Pasifik.

Banyak usaha India di bawah dasar ini, terutamanya mengenai kerjasama pertahanan, boleh dilihat di seluruh Asia Tenggara.

Manalo dan Jaishankar turut membincangkan kerjasama maritim dan pertahanan India-Filipina, termasuk latihan maritim, kerjasama pengawal pantai yang dipertingkatkan, satu barisan kredit untuk peralatan ketenteraan dan pemerolehan aset tentera laut. Filipina sebelum ini membeli peluru berpandu pelayaran anti-kapal BrahMos India dan dijadualkan menjadi pengendali asing pertama sistem itu di luar India.

Kebanyakan negara yang mendapat manfaat daripada keputusan tribunal timbang tara 2016 adalah pelanggan India untuk jualan pertahanan India, kata Powell. Ini termasuk sistem peluru berpandu Brahmos.

India berusaha untuk mengeksport peluru berpandu anti-kapal BrahMos ke negeri-negeri sekitar SCS. Reuters melaporkan bahawa peluru berpandu telah dilemparkan ke Malaysia, Indonesia, dan Vietnam. Pengeluar BrahMos juga menjangkakan Filipina akan mendapatkan lebih banyak peluru berpandu untuk tenteranya akhir tahun ini.

Kredit FOTO: FB

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat