China Tembak Peluru Berpandu ‘Pemusnah Kapal Pengangkut Pesawat’ Sebagai Amaran Kepada Amerika

- Advertisement -

LAUT CHINA SELATAN: China telah menembak dua buah peluru berpandu, termasuk satu yang dikatakan sebagai “pemusnah kapal induk”, ke Laut China Selatan, menurut sebuah laporan berita, dalam satu peringatan keras kepada Amerika Syarikat berikutan ketegangan di laluan laut yang dipertikaikan telah meningkat ke tahap baru.

The South China Morning Post (SCMP) melaporkan hari ini bahawa Beijing menembak sebuah peluru berpandu balistik jarak pertengahan, DF-26B, dari Wilayah Qinghai dan satu lagi peluru berpandu balistik jarak jauh, DF-21D, dari Wilayah Zhejiang pada hari Rabu sebagai tindak balas terhadap aktiviti udara AS di kawasan “larangan terbang”.

Sebagai tindak balas, Mark Esper, ketua pertahanan AS berkata, China berulang kali tidak memenuhi janji untuk mematuhi undang-undang antarabangsa, dengan menyatakan bahawa China sepertinya paling banyak menunjukkan kekuatannya di Asia Tenggara.

Kedua buah peluru berpandu berkenaan dilaporkan dilepaskan ke arah wilayah Hainan dan Kepulauan Paracel yang dipertikaikan, tambah penerbitan yang berpengkalan di Hong Kong, berdasarkan sumber yang tidak disebutkan namanya.

Menurut penerbitan berkenaan, sebuah pesawat pengintip U-2 AS dilaporkan memasuki “zon larangan terbang” yang ditentukan oleh China pada hari Selasa tanpa izin semasa latihan penembakan oleh tentera laut sedang berlangsung yang dilakukan oleh China di Laut Bohai melepasi pantai utara.

Dalam catatan media sosial, Liu Xiaoming, duta besar China ke United Kingdom, mengatakan bahawa langkah AS “sangat mengganggu” latihan normal dan “aktiviti latihan” China.

Zhao Lijian, jurucakap kementerian luar negeri China, menggambarkan pesawat pengintip berkenaan sebagai “tindakan provokatif” dan mendesak AS untuk berhenti melakukannya.

Peluru berpandu DF-26B, yang dilancarkan secara rasmi awal bulan ini, mampu mencapai sasaran bergerak di laut, menjadikannya “pemusnah kapal induk”, menurut Global Times.

Jurucakap Kementerian Pertahanan China, Kolonel Kanan Wu Qian, sebelumnya dipetik sebagai berkata peluru berpandu itu dapat membawa kepala peledak konvensional atau nuklear dan mampu melancarkan serangan tepat pada sasaran darat dan laut.

Dengan jarak 4.500km (2.796 batu), DF-26 dapat mencapai kawasan Pasifik Barat dan Lautan Hindi, serta kemudahan Amerika di Guam, pulau Britain di Diego Garcia dan bahkan kota Darwin di Australia – AL Jazeera.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat