Perkembangan Terkini Covid-19 Diseluruh Dunia

- Advertisement -

CHINA melaporkan penurunan mendadak jangkitan baru yang disahkan di tanah besar negara itu, mencatat hanya 45 kes tambahan sebagai tanda kemungkinan wabak terbarunya di Xinjiang berjaya dikawal.

Tiga puluh satu daripadanya adalah di Xinjiang barat, lapan di Liaoning timur laut dan enam lagi adalah kes import. Angka tersebut menurun daripada 127 kes yang dilaporkan secara nasional pada hari Jumaat.

Kementerian kesihatan Vietnam pula melaporkan tambahan 12 kes koronavirus tempatan yang berkaitan dengan wabak baru-baru ini di kawasan pelancongan Danang, menjadikan jumlah jangkitan kepada 116 kes sejak virus itu muncul kembali minggu lalu.

Pesakit baru, berusia antara dua hingga 78 tahun, dimasukkan ke hospital Danang, kata kementerian itu dalam satu kenyataan.

Vietnam telah mendaftarkan sejumlah 558 kes coronavirus sejak wabak itu bermula. Setelah berbulan-bulan berjaya mengurangkan, ia melaporkan dua kematian pertama pada hari Jumaat.

Di Hanoi, di mana dua orang didapati positif setelah kembali dari Danang, lebih dari 100 klinik telah dilengkapi dengan alat ujian untuk mengesan virus tersebut. Hanoi telah menguji sepertiga dari 54,000 orang yang pulang dari Danang.

“Saya ingin diuji jadi saya boleh berhenti risau jika saya mempunyai virus atau tidak. Itu untuk saya dan komuniti saya,” kata Pham Thuy Hoa, seorang pegawai perbankan yang baru-baru ini pergi ke Danang untuk percutian keluarga.

“Sejak pulang, saya dan keluarga telah dikuarantin di rumah. Saya tidak pergi bekerja atau berjumpa dengan orang lain. Kita mesti bertanggungjawab untuk seluruh masyarakat.”

Di Bandar Ho Chi Minh, berpusat di selatan negara itu, lima orang yang kembali dari Danang telah didapati positif virus tersebut. Bandar ini sedang menguji sekitar 20,000 orang yang kembali.

Ketika jumlah kes terus meningkat, tahap keselamatan di Danang telah diperketat dan bandar itu mendirikan lebih banyak pusat pemeriksaan untuk mencegah orang keluar atau memasuki bandar tersebut – yang telah dikenakan perintah berkurung sejak Selasa.

California dan Florida, dua negeri AS yang paling ramai penduduk, melaporkan peningkatan rekod kematian COVID-19 pada hari Jumaat, menurut laporan Reuters.

Di Florida, 257 kematian lagi dicatatkan dan 208 kematian lain di California.

Bagi Florida, ini adalah hari keempat berturut-turut dengan peningkatan jumlah kematian sementara California mencatat rekod kedua tertinggi minggu ini. Mississippi, Montana dan Nevada turut mencatatkan peningkatan kematian dalam satu hari pada Jumaat.

Secara keseluruhan di AS, kematian telah meningkat lebih dari 25,000 kes pada bulan Julai menjadikan sebanyak 153,000 jumlah nyawa yang hilang sejak wabak itu bermula.

Wanda Vazquez, gabenor Puerto Rico pula, memperluas langkah-langkah yang bertujuan untuk membendung penyebaran coronavirus selama dua minggu lagi.

Ini bermaksud bar, gimnasium, marinas dan teater filem di seluruh wilayah AS itu akan tetap ditutup sehingga sekurang-kurangnya 15 Ogos. Pantai masih ditutup pada hari Ahad, dan dibuka sepanjang minggu hanya untuk orang yang melakukan senaman, termasuk peluncur, perenang dan pelari.

Pemakaian topeng muka adalah wajib, dan mereka yang enggan memakainya akan ditangkap, kata Vazquez.

Tempoh berkurung dari jam 10 malam hingga 5 pagi akan dilaksanakan, dan tidak ada pesta atau perjumpaan yang dibenarkan dalam kemudahan sewaan jangka pendek.

Fitch Ratings menyemak semula prospek penarafan AAA AS menjadi negatif daripada stabil, dengan alasan kekuatan kredit yang terhakis, termasuk defisit yang semakin meningkat untuk membiayai rangsangan untuk memerangi kejatuhan ekonomi akibat wabak koronavirus.

Agensi penarafan kredit itu juga mengatakan arah kebijakan fiskal AS di masa depan bergantung pada pemilihan presiden pada November depan dan pemilihan anggota kongres selepas pemilihan itu, dengan memperingatkan bahawa ada masalah yang mungkin berlanjutan.

Jumlah kematian akibat koronavirus di Mexico meningkat kepada 46.688 pada hari Jumaat, dengan negara Amerika Latin itu kini mengatasi Britain untuk jumlah kematian COVID-19 tertinggi ketiga di dunia.

Kementerian kesihatan mencatatkan 8,458 kes baru, rekod untuk satu hari, serta 688 kematian tambahan, menjadikan jumlah keseluruhan kepada 424,637 kes dan 46,688 kematian.

Kerajaan mengatakan jumlah sebenar mereka yang dijangkiti mungkin jauh lebih tinggi daripada kes yang disahkan – AL Jazeera.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat