Perbalahan Politik Di Malaysia, Sudah Bertaraf Antarabangsa

- Advertisement -

INDONESIA: Perbalahan sebuah parti politik di Malaysia, nampaknya sudah dapat tempat di peringkat antarabangsa apabila ia menjadi antara tajuk utama media di Indonesia.

Harian Kompas, antara media yang sudah bertapak lama di Indonesia, hari ini memilih tajuk “Perseteruan politik Malaysia meletus lagi” bagi menggambarkan perbalahan yang dirujuk.

Secara tidak langsung, apa yang berlaku di negara kita ini sudah dapat tempat di negara jiran, Internasional lah itu maksudnya, walaupun sempadan terhampir antara 2 negara ini boleh didekati hanya dengan berjalan kaki saja (dibelah Kalimantan sanalah).

Tapi bila melibat negara luar, internasional tetap internasional.

Hakikatnya, media Indonesia ini mungkin tersalah menyangka ada perbalahan besar yang sedang berlaku dalam politik Malaysia sedangkan hakikatnya hanya sebuah parti kecil (yang menjadi besar setelah wakil-wakil rakyat yang menang atas tiket parti lain dalam Pemilu 2018, melompat dalam parti itu) saja yang ‘berbalah’.

Itupun kalau Kompas meluang sedikit masa bertanya kepada pemimpin parti yang terlibat, pasti mereka mengetahui tidak ada sebenarnya yang dikatakan perbalahan pun.

Sekalipun satu kelompok dalam parti yang sama sedang sokong pemerintah dan satu kelompok sedang sokong oposisi, itu pada mereka belum lagi ada perbalahan.

Ia ada nama lain yang masih belum ditemui pakar-pakar bahasa di negara ini. Sekarang pun dah ada istilah baru, seperti ‘keahlian terhenti’ bukanlah pemecatan.

Tapi apa pun, bolehlah berbangga. Sedang satu dunia cakap pasal Corona, orang luar nampak kita dari segi berbalahnya saja tak sudah sudah.

Bolehlah rasa bangga dengan diri masing-masing tu agaknya, tahniahlah.

– SuaraTV

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
27,586FollowersFollow
13,813SubscribersSubscribe

Topik Hangat