Mengenal Peluru Berpandu Scud Yang Digunakan Puak Houthi Dalam Konflik Dengan Negara Arab

- Advertisement -

Kerajaan Malaysia semalam, mengutuk serangan peluru berpandu puak pemberontak Houthi ke atas Arab Saudi sejak beberapa minggu lepas.

“Selaras dengan sokongan Malaysia terhadap rayuan Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu pada 23 Mac 2020 mengenai gencatan senjata global di tengah-tengah pandemik COVID-19, Malaysia menggesa semua pihak di Yaman agar segera menamatkan provokasi ini,” menurut kementerian itu dalam kenyataan.

Penggunaan peluru berpandu dalam konflik di Timur Tengah, terutama dari jenis Scud, bukanlah pertama kali. Dalam perang Teluk 1991, Iraq melancarkan berpuluh peluru berpandu jenis sama ke arah Arab Saudi dan Israel.

Apakah pula jenis peluru berpandu yang digunakan dalam konflik Yemen-Arab hari ini?

Peluru berpandu itu dikenali sebagai Burkan-2H atau Volcano-2H (juga dieja sebagai Borkan H2 dan Burqan 2H), sejenis peluru berpandu balistik jarak jauh bergerak yang digunakan oleh militan Houthi di Yaman . Volcano H-2 pertama kali dilancarkan pada bulan Julai 2017. Peluru berpandu jenis ini juga berkaitan dengan keluarga peluru berpandu Scud buatan asal oleh Russia.

Burkan-2H pertama kali dipertontonkan kepada masyarakat antarabangsa ketika dilancarkan di Arab Saudi pada 22 Julai 2017. Menurut Arab Saudi, peluru berpandu itu berasal dari Iran, dan kenyataan ini disokong oleh Let. Jeneral USAF Jeffrey L. Harrigian, Komandan, Pusat Arahan Tentera Udara di Qatar. Namun kajian oleh Majalah Pertahanan dan Perisikan Jane, mendapati bahawa sukar untuk menghantar keseluruhan komponen peluru berpandu balistik ke Yaman, menunjukkan Burkan-2 adalah Scud yang diubahsuai di Yaman untuk jarak yang lebih jauh.

Burkan-2H secara amnua adalah ahli keluarga peluru berpandu Scud. Penganalisis mengenal pasti ia berdasarkan peluru berpandu Qiam 1 / Scud-C dan Shahab-2 / Scud-C atau Scud-D milik Iran.

Bentuk kepala peledaknya adalah reka bentuk “botol bayi”, yang dapat mengubah pusat gravitasi dan pusat tekanan peluru berpandu berkenaan untuk mengimbangi perubahan berat muatan dari kepala pelindung berbentuk konnya yang dapat meningkatkan daya hentaman, meningkatkan kestabilan semasa masuk semula (dalam penerbangan jarak jauh), dan berpotensi meningkatkan ketepatan; dan dapat meningkatkan kecepatan kepala peledak, menjadikannya lebih sukar untuk dipintas.

Kepala peledak berbentuk serupa dikatakan digunakan pada peluru berpandu Iran Shahab-3 dan Qiam 1.

Pelancaran Burkan-2H pertama kali direkodkan berlaku pada 22 Julai 2017. Dalam satu kenyataan, puak Houthi mengatakan bahawa peluru berpandu itu berjaya menyerang wilayah Yanbu di Arab Saudi sehingga menyebabkan kebakaran besar di kilang minyak Aramco. Kerajaan Saudi bagaimanapun menyangkal kenyataan ini, dengan menyatakan bahawa kebakaran itu disebabkan oleh penjana yang tidak berfungsi.

Pada 4 November 2017, Arab Saudi mengaku telah memintas Burkan-2H di atas ibu kotanya, Riyadh, dengan menggunakan peluru berpandu pemintas Patriot MIM-104 buatan Amerika Syarikat. Peluru berpandu itu dilaporkan ditujukan ke Lapangan Terbang Antarabangsa King Khalid. Laporan pada bulan Disember 2017 yang disiarkan dalam New York Times bagaimanapun, menimbulkan keraguan terhadap dakwaan rasmi Saudi bahawa peluru berpandu ini berjaya ditembak jatuh.

Artikel itu menyebut, sepasukan pakar mengesahkan bahawa kepala peledak peluru berpandu itu tidak dipintas dan sebenarnya meletup berhampiran lapangan terbang. Pasukan penyelidik mengkaji bukti foto dan video, dan membuat kesimpulan bahawa sistem pertahanan peluru berpandu Patriot Arab Saudi telah gagal memintas peluru berpandu berkenaan sepenuhnya atau hanya berjaya mengenai bahagian pendorong belakang H-2 setelah ia terpisah dari penutup kepalanya.

Pada 19 Disember 2017, pemberontak Houthi melancarkan Burkan-2H ke ibukota Arab Saudi, Riyadh, dengan objektif untuk menghapuskan pegawai kanan negara itu yang dijangka bertemu di Ibu Pejabat Pertahanan Saudi; namun, Arab Saudi mendakwa bahawa mereka dapat memintas peluru berpandu balistik tersebut.

Analisis bebas oleh IHS Jane bagaimanapun tidak menemui bukti bahawa peluru berpandu telah ditembak jatuh – sumber pelbagai

– SuaraTV

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat