Bolehkah Guru Melakukan Tugas Mereka Sambil Memakai Topeng?

- Advertisement -

Global: Terdapat banyak ketidakpastian mengenai bagaimana sekolah akhirnya akan kembali kepada pengajaran secara langsung. Tetapi di banyak tempat, guru kemungkinan akan digalakkan – atau diharuskan – memakai topeng.

Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit A.S. sebagai contoh telah mengesyorkan agar semua kakitangan sekolah memakai penutup muka kain, dan banyak pemimpin sekolah dan daerah di arah untuk memasukkan panduan itu ke dalam rancangan pembukaan semula mereka. Beberapa negeri, termasuk California dan Texas, telah menyediakan berjuta-juta topeng untuk para guru dalam usaha menyekat penyebaran COVID-19 ketika bangunan sekolah dibuka kembali.

Pakar mengatakan bahawa memakai topeng muka dapat membantu mencegah penularan coronavirus ketika orang yang dijangkiti batuk, bersin, atau bercakap.

Walaupun guru mengatakan bahawa mereka memahami alasan keselamatan, prospek memakai topeng semasa mengajar masih terasa menakutkan bagi banyak orang. Adakah selesa untuk mengajar dan bercakap sehingga lapan jam dengan topeng?

Bagaimana memakai topeng akan mempengaruhi pengajaran, terutama bagi anak-anak kecil dan pelajar berbahasa Inggeris? Adakah penutup wajah akan menyukarkan hubungan dengan kumpulan pelajar baru?

“Saya tidak dapat membayangkan cuba menjalin hubungan dengan anak-anak yang tidak dapat melihat dua pertiga dari wajah saya,” kata Janet Hall, seorang guru kelas 7 di Oklahoma City. “Ketika anda berusaha untuk mengenal anak-anak, dan mereka berusaha untuk mengenali anda, bahasa tubuh adalah sebahagian besar dari itu, dan itu termasuk ekspresi wajah.”

Di sekolahnya, sekolah umum Bethany, ia menyediakan semua topeng kain yang ditapis dengan warna dan lambang sekolah kepada semua kakitangannya. Guru tidak diharuskan memakainya, kata Hall, tetapi dia akan menggunakannya: Dia berusia 61 tahun dan suaminya berusia 67 tahun, dan dia ingin mengurangkan risiko mereka untuk penyakit serius.

Tetapi Hall telah membeli dua topeng plastik jernih dari Etsy untuk dipakai selama beberapa minggu pertama sekolah yang akan membolehkan pelajarnya melihat mulutnya. Dia bimbang akan topeng yang berkabut atau terlalu panas, dan dia tidak pasti sama ada mereka akan melindunginya dan juga topeng yang disaring – tetapi dia fikir ini adalah pilihan terbaik untuk hari-hari awal sekolah.

“Saya rasa [penutup wajah legap] sesuai ketika anak-anak belum mengenali saya,” kata Hall. “Mengajar sekolah menengah, kadang-kadang saya rasa agak aneh – lebih penting bagi mereka untuk melihat wajah saya dan mendapatkan petunjuk visual.”

Lebih daripada separuh warga pendidik yang menjawab tinjauan Pusat Penyelidikan EdWeek pada 17 dan 18 Jun mengatakan bahawa, daerah mereka merancang untuk mewajibkan semua kakitangan memakai topeng muka. Tiga puluh enam peratus lagi mengatakan bahawa daerah mereka memerlukan pelajar memakai topeng.

Bagi guru-guru itu, penutup muka adalah bahagian penting untuk merasa cukup selamat untuk kembali ke sekolah – Edweek.org

Olahan dan terjermahan: SuaraTV

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat