Nigeria: Kanak-Kanak 13 Tahun Dihukum 10 Tahun Penjara, Cetus Kemarahan

- Advertisement -

NIGERIA: Badan hak asasi kanak-kanak UNICEF telah mengecam hukuman 10 tahun penjara terhadap seorang budak lelaki berusia 13 tahun hkerana mengucapkan kata-kata kufur di Nigeria utara.

Omar Farouq dihukum di mahkamah Syariah di Negara Bagian Kano di barat laut Nigeria setelah dia dituduh menggunakan bahasa kotor terhadap Allah dalam perbalahan dengan seorang rakannya.

Dia dijatuhkan hukuman pada 10 Ogos oleh mahkamah yang sama yang baru-baru ini menjatuhkan hukuman mati terhadap pembantu studio Yahaya Sharif-Aminu kerana kesalahan sama tapi terhadap Nabi Muhammad, menurut peguam.

Hukuman Farouq melanggar Piagam Hak dan Kesejahteraan Kanak-kanak Afrika dan perlembagaan Nigeria, kata peguamnya Kola Alapinni, yang memberitahu CNN bahawa mereka mengemukakan rayuan bagi pihaknya pada 7 September.

Alapinni memberitahu CNN bahawa beliau atau peguam lain yang menangani kes itu belum diberi akses kepada Farouq oleh pihak berkuasa di negeri Kano.

Beliaui berkata, mengetahui tentang kes Farouq secara kebetulan ketika mengusahakan kes Sharif-Aminu, yang dijatuhi hukuman mati karena penodaan agama di Mahkamah Syariah Atas Kano.

“Kami mendapat tahu mereka dihukum pada hari yang sama, oleh hakim yang sama, di mahkamah yang sama, karena mengucapkan kata-kata kufur itu dan kami mendapati tidak ada yang membela Omar, jadi kami harus segera bergerak untuknya,” katanya.

“Kesalahan mengucapkan kata-kata kufur tidak diakui oleh undang-undang Nigeria. Ini tidak konsisten dengan perlembagaan Nigeria.”

Peguam itu berkata bahawa ibu Farouq telah melarikan diri ke sebuah bandar bersebelahan, setelah orang ramai datang ke rumah mereka setelah Farouq ditangkap.

“Semua orang di sini takut untuk bercakap dan hidup di bawah ketakutan akan serangan balas,” katanya.

UNICEF pada Rabu mengeluarkan kenyataan “menyatakan kebimbangan mendalam” mengenai hukuman tersebut.

“Hukuman kanak-kanak ini – Omar Farouk yang berusia 13 tahun – hingga 10 tahun penjara dengan pekerja kasar adalah salah,” kata Peter Hawkins, wakil UNICEF di Nigeria. “Ini juga membantah semua prinsip asas hak asasi kanak-kanak dan keadilan kanak-kanak yang telah ditandatangani oleh Nigeria – dan secara implikasinya, Negara Kano.”

Negeri Kano, seperti kebanyakan negeri-negeri Muslim yang dominan di Nigeria, mengamalkan undang-undang Syariah di samping undang-undang sekular.

CNN menghubungi jurucakap gabenor Negeri Kano untuk memberi komen tetapi belum mendapat maklum balas.

UNICEF telah meminta kerajaan Nigeria dan kerajaan Kano untuk segera mengkaji semula kes tersebut dan membalikkan hukuman, kata organisasi itu dalam satu kenyataan.

“Kes ini membuktikan keperluan mendesak untuk mempercepatkan penggubalan RUU Perlindungan Kanak-Kanak Negeri Kano yang memastikan semua kanak-kanak di bawah umur 18 tahun, termasuk Omar Farouq dilindungi – dan semua kanak-kanak di Kano, diperlakukan sesuai dengan piawaian hak kanak-kanak , “Kata Hawkins – CNN

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat