Rusia Berjaya Uji Peluru Berpandu Baru Hipersonik Tsirkon

- Advertisement -

RUSSIA mengumumkan telah berjaya menguji peluru berpandu anti-kapal hipersonik baru dalam tindakan yang disambut oleh Presiden Vladimir Putin sebagai “peristiwa besar” bagi negara itu.

Tentera berkata semalam bahawa peluru berpandu Tsirkon ditembakkan dari kapal frigat Laksamana Gorshkov di Laut Putih pada hari Selasa pagi di Artik Rusia dan berjaya mencapai sasarannya.

Valery Gerasimov, ketua Staf Umum tentera Rusia, memberitahu Putin – yang berusia 68 tahun pada hari Rabu – bahawa ini adalah kali pertama peluru berpandu berkenaan berjaya menyerang sasaran di laut.

“Tugas pelancaran dilakukan. Ujian penembakan berjaya, ”katanya kepada Putin.

Gerasimov berkata peluru berpandu itu mencapai sasarannya sejauh 450 kilometer (280 batu) di Laut Barents dan mencapai kelajuan Mach 8 – lapan kali kelajuan bunyi.

Rusia dalam beberapa tahun terakhir menyebut pembangunan senjata baru futuristik yang diharapkan dapat memberikannya kelebihan dalam perlumbaan senjata dengan Amerika Syarikat pada masa ketegangan yang semakin meningkat dengan Barat.

Putin berkata, kejayaan pelancaran Tsirkon adalah “peristiwa hebat bukan hanya kepada angkatan bersenjata kita tetapi untuk seluruh kehidupan di Rusia”.

Beliau mendakwa senjata seperti itu, yang menurutnya tidak ada bandingannya di seluruh dunia, “tidak diragukan lagi dalam jangka panjang akan meningkatkan kemampuan pertahanan negara kita”.

Kementerian pertahanan berkata, rancangan asal adalah untuk melengkapkan kapal perang dan kapal selam dengan Tsirkon.

Putin ketika mendedahkan perkembangan senjata baru itu dalqm ucapan negara pada Februari 2019 berkata ia dapat menyerang sasaran di laut dan di darat dengan jarak sejauh 1.000 kilometer (620 batu) dan kecepatan Mach 9.

Rusia dengan bangga membangunkan sejumlah senjata “tak terkalahkan” yang melampaui sistem sedia ada dan ini termasuk peluru berpandu antara-benua Sarmat dan peluru berpandu Burevestnik.

Peluru berpandu hipersonik pertama, Avangard mula digunakan pada bulan Disember tahun lalu.

Kejayaan program ini bukan tanpa risiko apabila tujuh orang terbunuh dalam letupan di sebuah tapak ujian peluru berpandu pada bulan Ogos 2019. Pakar Barat mengaitkan letupan itu dengan pembangunan Burevestnik – AL Jazeera

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat