Malaysia Antara Negara Terawal Dapat Ubat Rawat Covid-19

- Advertisement -

PUTRAJAYA – Keputusan kerajaan menandatangani surat akujanji (Letter of Undertaking) bagi pembelian ubat antiviral Molnupiravir dengan syarikat farmaseutikal Merck Sharp & Dohme meletakkan Malaysia sebagai antara negara terawal yang bakal menerima ubat untuk merawat COVID-19.

Presiden Persatuan Farmasi Malaysia (MPS), Amrahi Buang, berkata Molnupiravir adalah sejenis ubat yang diberikan khusus untuk pesakit berada pada tahap tiga, empat dan lima, yang dirawat di hospital.

Beliau berkata, berdasarkan pada maklumat awal, Molnupiravir dibangunkan khusus untuk merawat jangkitan virus SARS-CoV-2, yang diambil secara oral.

“Ia sememangnya ejen antiviral yang khusus untuk melawan SARS-CoV-2 iaitu virus yang menyebabkan COVID-19. Setahu saya, ia masih baharu dan keputusan kerajaan ini dilihat sangat proaktif untuk mendapatkan ubat bagi merawat pesakit COVID-19 di negara ini.

“Berdasarkan maklumat diberikan, ia mampu mengurangkan risiko kemasukan ke hospital sehingga 50 peratus,” katanya kepada BH.

Amrahi berkata, sama seperti vaksin, kemasukan dan penggunaan untuk Molnupiravir juga akan melalui proses yang sama dan kebenaran masih perlu diperoleh daripada Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA) Kementerian Kesihatan (KKM).

Katanya, terpulang kepada NPRA untuk menetapkan kelulusan bersyarat atau sepenuhnya terhadap penggunaan ubat berkenaan dan ia akan dibuat berdasarkan kepada data yang sedia ada.

Justeru, beliau berkata, apabila kerajaan sudah menandatangani perjanjian itu, NPRA akan lebih khusus dalam pemantauan terhadap ubat berkenaan.

Bagaimanapun, katanya, negara lain juga berlumba untuk mendapat Molnupiravir, termasuk Singapura.

Berdasarkan laman sesawang Merck Sharp & Dohme, kajian fasa ketiga MOVe-OUT yang dijalankan menunjukkan ubat berkenaan mempunyai keberkesanan yang konsisten terhadap varian jenis Gamma, Delta dan Mu.

Kajian MOVe-OUT dijalankan di peringkat global membabitkan lebih daripada 170 lokasi kajian, termasuk Argentina, Brazil, Kanada, Chile, Mesir, Perancis, Jerman, Guatemala, Israel, Itali, Jepun, Mexico, Filipina, Poland, Russia, Afrika Selatan, Sepanyol, Sweden, Taiwan, Ukraine, United Kingdom (UK) dan Amerika Syarikat.

Merck Sharp & Dohme juga memaklumkan, Molnupiravir berfungsi sebagai analog ribonukleosida kuat yang menghalang replikasi SARS-CoV-2.

Ubat itu dicipta di Drug Innovations at Emory (DRIVE), LLC, iaitu sebuah syarikat bukan berkeuntungan milik sepenuhnya Emory University dan dibangunkan oleh Merck & Co., Inc. dengan kerjasama syarikat Ridgeback Biotherapeutics.

Laporan portal Bloomberg pula menyatakan, Molnupiravir perlu diambil setiap 12 jam untuk tempoh lima hari oleh pesakit dewasa yang mengalami gejala ringan dan sederhana, manakala kajian juga sedang dijalankan untuk menentukan rawatan yang lebih berkesan.

Turut dilaporkan pada Jun lalu, pengeluar Molnupiravir turut bersetuju untuk membekalkan sejumlah 1.7 juta rawatan sebaik saja ia mendapat kelulusan Pentadbiran Makanan dan Ubat-ubatan (FDA) AS, manakala kerajaan Australia dikatakan sudah membuat pesanan untuk 300,000 dos.

Selain itu, syarikat berkenaan juga mengumumkan perjanjian dengan pengeluar ubatan generik di India, pada April lalu, yang membolehkan pengeluaran Molnupiravir dimanfaatkan lebih 100 negara berpendapatan rendah dan sederhana sebaik ia mendapat kelulusan yang diperlukan. – BH

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat