Pembukaan Sekolah: Bagaimana Eropah Melakukannya

- Advertisement -

(Reuters) – Sekolah di seluruh Eropah dibuka semula ketika cuti musim panas berakhir, dengan kerajaan mendesak agar pelajar kembali ke kelas setelah berbulan-bulan belajar dalam talian kerana wabak coronavirus.

Negara-negara mengambil pendekatan yang berbeza untuk meminimakan penularan di sekolah, seperti yang dijelaskan di bawah.

Britain

Sekolah rendah dibuka semula di England pada 1 Jun, bermula dengan beberapa kumpulan kelas. Pelajar sekolah menengah berumur 15 hingga 18 tahun kembali pada 15 Jun. Semua kelas kembali dibuka sepenuh masa untuk tahun persekolahan baru minggu ini.

Sekolah Scotland dibuka semula pada 11 Ogos. Satu tinjauan baru-baru ini terhadap kebanyakan sekolah Inggeris menunjukkan 96% sekolah memisahkan kelas menjadi kumpulan kecil atau ‘gelembung’, dengan setiap kumpulan menjaga jarak yang selamat dari kumpulan lain untuk meminimumkan risiko penularan.

Sebilangan besar sekolah merancang untuk mengubah waktu rehat dan waktu sekolah bermula, menurut tinjauan oleh Persatuan Kebangsaan untuk Guru Besar.

Perancis

Sekolah dibuka semula pada 1 September Pelajar berumur lebih dari 11 tahun mesti memakai topeng muka setiap masa, termasuk di dalam rumah. Sekolah mesti menghadkan percampuran kumpulan dalam kelas, dan pengudaraan dan pembasmian kuman di bilik darjah.

Kehadiran ke sekolah adalah wajib, walaupun sekolah dapat menyesuaikan diri dengan peningkatan jangkitan koronavirus tempatan dengan, misalnya, membatasi kehadiran selama beberapa hari atau minggu.

Sekiranya berlaku wabak setempat, sekolah boleh ditutup buat sementara waktu. Di tadika, kanak-kanak dalam kumpulan kelas yang sama tidak perlu menjaga jarak sosial. Sekolah rendah boleh membahagikan kelas kepada kumpulan 8 hingga 15 orang murid secara bergilir antara setengah hari di kelas dan belajar dari rumah.

Di peringkat sekolah menengah, semua pelajar bersekolah sekurang-kurangnya beberapa hari dalam seminggu.

Jerman

Kanak-kanak telah kembali ke sekolah sepenuh masa sejak awal Ogos. Di kebanyakan negeri, kanak-kanak dan guru harus memakai topeng di dalam kelas kecuali ketika di meja mereka.

North Rhine Westphalia menetapkan peraturan bahawa pelajar yang lebih tua perlu memakai topeng dalam pelajaran setelah mendapat kritikan daripada ibu bapa dan doktor. Kelas atau kumpulan mengikut tahun mesti pergi ke pelbagai bahagian sekolah semasa waktu rehat.

Pintu dan tingkap dibuka seluas mungkin. Sebilangan besar guru telah kembali ke sekolah, walaupun para penyokong kempen membantah pembukaan sekolah meminta lebih banyak perlindungan untuk mereka. Beberapa pelajaran dalam talian diteruskan dalam keadaan tertentu.

Greece

Pihak berkuasa Greek telah memanjangkan tempoh pembukaan semula sekolah selama seminggu lagi sehingga 14 September, kerana lonjakan jangkitan COVID-19.

Guru dan pelajar diminta memakai topeng di kelas dan ruang dalaman yang lain, dengan masing-masing diberi satu topeng kain.

Itali

Sekolah-sekolah di sebahagian besar wilayah akan dibuka kembali pada 14 September. Ini berikutan langkah-langkah untuk mengurangkan penularan masih belum selesai.

Untuk membantu penjarakan sosial, waktu masuk ke sekolah akan dibuat secara berperingkat dan baru, meja tunggal akan diperkenalkan dalam beberapa minggu akan datang.

Pemakaian topeng adalah wajib bagi mereka yang tiba dan meninggalkan sekolah, tetapi ia boleh dikeluarkan semasa pelajaran sekiranya terdapat jarak yang selamat antara meja.

Beberapa sekolah menengah dengan saiz kelas yang lebih besar berkata, mereka akan menggabungkan pembelajaran jarak jauh dan pengajaran di sekolah untuk mengelakkan kesesakan.

Kerajaan telah bersetuju untuk menyediakan lebih banyak dana untuk meningkatkan pengangkutan awam untuk membolehkan perjalanan selamat ke sekolah.

Sekiranya seorang pelajar atau guru dijangkiti, itu adalah menjadi tugas pengetua dan pihak kesihatan untuk memutuskan sama ada menutup seluruh sekolah, mengadakan kelas tunggal atau mengenakan kuarantin kepada mereka yang terlibat secara langsung.

Belanda

Sekolah rendah dan sekolah menengah Belanda mula dibuka secara berperingkat pada bulan Ogos, seperti biasa.

Kelas sekolah rendah dan menengah dijalankan secara bersemuka. Pelajar dan guru tidak perlu memakai topeng muka. Beberapa guru enggan kembali bekerja dan sejumlah sekolah memperkenalkan keperluan topeng mereka sendiri.

Sekiranya pelajar dijangkiti, setiap orang di rumahnya mesti tinggal di rumah selama 10 hari. Kanak-kanak berumur di atas enam tahun yang menunjukkan simptom mesti tinggal di rumah dan menjalani ujian; murid yang lebih muda boleh menghadiri sekolah dan pusat jagaan harian walaupun mempunyai simptom selesema ringan, tetapi mesti tinggal di rumah jika mereka demam.

Norway

Sekolah dibuka secara beransur-ansur mulai 27 April.

Kanak-kanak tidak diwajibkan memakai topeng muka dan waktu persekolahan tetap tidak berubah.

Pembelajaran dalam talian bukan lagi pilihan. Rakan sekelas berkumpul dan tidak bercampur di sekolah dengan kelas yang lain.

Semasa rehat, setiap kelas diberikan kawasan berehat yang berbeza. Waktu rehat juga berperingkat.

Kanak-kanak yang mempunyai simptom mesti tinggal di rumah dan diuji untuk jangkitan COVID.

Di tadika, kanak-kanak dapat bersekolah walaupun mereka bergejala tetapi mesti tinggal di rumah sekiranya gejala lebih serius.

Poland

Sekolah dibuka semula 1 September.

Topeng muka tidak wajib di kelas. Guru besar akan memutuskan penggunaan topeng di kawasan umum dan sama ada akan menukar waktu sekolah.

Permintaan oleh beberapa sekolah dan perbandaran untuk menangguhkan pembukaan semula sekolah telah ditolak. Sekolah rendah dan sekolah menengah di bandar-bandar seperti Warsaw sesak dan sebilangan pendidik mengatakan bahawa mustahil untuk menghormati peraturan penjarakan sosial walaupun dengan waktu yang berperingkat.

Keluarga yang enggan menghantar anak mereka ke sekolah boleh dikenakan denda hingga 10,000 zlotys ($2,710).

Russia

Sekolah dibuka semula pada 1 September.

Waktu makan dan waktu rehat di kelas diadakan secara berperingkat untuk mengelakkan kesesakan di kawasan umum.

Pemeriksaan suhu dijalankan di sekolah. Pelajar dengan gejala seperti selesema diasingkan. Kanak-kanak disarankan memakai topeng tetapi tidak wajib.

Kakitangan dijangka memakai topeng sepanjang masa kecuali ketika memberi keterangan mengenai bahan baru atau berdiri pada jarak yang selamat dari pelajar.

Pendidikan dalam talian tidak akan ditawarkan sebagai alternatif.

Sepanyol

Sekolah rendah dan menengah memulakan tahun akademik di seluruh wilayah pada tiga minggu pertama bulan September.

Kehadiran sekolah adalah wajib, pemakaian topeng muka di kelas untuk kanak-kanak berumur enam tahun ke atas adalah wajib.

Pelajar mesti mencuci tangan sekurang-kurangnya lima kali sehari. Jarak sosial mesti diperhatikan, kecuali di kalangan kelompok tertentu, sekelompok kecil kanak-kanak yang mesti menjauhkan diri dari kelompok yang lain. Pemeriksaan suhu dilakukan setiap pagi, di sekolah atau di rumah.

Sweden

Sekolah-sekolah di Sweden tetap dibuka sepanjang wabak dan menerima pelajar kembali pada pertengahan Ogos selepas cuti musim panas.

Pihak berkuasa tempatan memutuskan bagaimana untuk menangani wabak yang mungkin berlaku, termasuk pilihan untuk menutup sekolah masing-masing.

Setiap sekolah bertanggungjawab untuk mengikuti panduan mengenai jarak sosial dan kebersihan. Topeng tidak diwajibkan.

Beberapa bandar mengubah jadual sekolah untuk mengelakkan kesesakan dalam pengangkutan awam.

Memastikan sekolah dibuka pada musim bunga tidak menyebabkan kadar jangkitan lebih tinggi di kalangan pelajar berbanding dengan negara jiran Finland yang sekolah ditutup sementara, menurut laporan bersama oleh agensi kesihatan awam kedua-dua negara.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat