Twitter Padam Ciapan Mahathir, Muslim Berhak Bunuh Rakyat Perancis

- Advertisement -

Kuala Lumpur – Presiden Perancis Emmanuel Macron tidak menampakkan beliau seorang sosok yang bertamadun, selar Tun Dr Mahathir Mohamad menerusi kemas kini terbaharu di blognya.

Bekas Perdana Menteri itu mendakwa, pemerintah tertinggi Perancis itu bersikap primitif kerana menuduh orang Islam terlibat dalam pembunuhan guru yang menghina Islam, malah menegaskan tindakan membunuh bukan ajaran Islam.

“Tetapi orang yang marah boleh membunuh,” tegas Dr Mahathir menerusi tulisan di blognya.

Jelas Dr Mahathir, sejarah membuktikan bahawa orang Perancis pernah membunuh jutaan manusia, yang ramai mangsanya terdiri dari orang Islam.

“Orang Islam berhak untuk marah dan bunuh orang Perancis bagi membalas pembunuhan mereka pada masa lampau, tetapi orang Islam tidak pernah mengamalkan peraturan sedemikian,” katanya.

Kenyataan Mahathir itu kemudiannya dimuatnaik di laman Twitternya sebelum dipadamkan kerana terlalu sensitif dan melanggar peraturan laman media sosial tersebut.

Pihak Twitter telah melabelkan ciapan Mahathir itu sebagai mengagungkan keganasan.

Media sebelum ini melaporkan seorang guru sekolah di Perancis, Samuel Paty dibunuh dengan kejam apabila kepalanya dipenggal oleh seorang lelaki Rusia berketurunan Chechen pada 16 Oktober lalu.

Guru terbabit sebelum itu menunjukkan karikatur didakwa Nabi Muhammad SAW yang menyebabkan 12 orang dibunuh dalam serangan di pejabat Charlie Hebdo pada 2015.

Macron bagaimanapun mempertahankan tindakan guru berkenaan, sehingga menyebabkan protes besar-besaran di kebanyakan negara Islam.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat