PM Jepun Letak Jawatan, Alasan Masalah Kesihatan

- Advertisement -

TOKYO: Tokyo: Shinzo Abe, Perdana Menteri Jepun yang paling lama berkhidmat dalam sejarah, telah mengundurkan diri, dengan alasan kesihatan.

“Walaupun masih ada satu tahun lagi tempoh tugas saya dan ada cabaran yang harus ditempuh, saya telah memutuskan untuk mengundurkan diri sebagai perdana menteri,” kata Abe pada sidang media di Tokyo hari ini, sambil menambahkan bahawa dia ingin meminta maaf kepada rakyat Jepun kerana tidak dapat menunaikan tugasnya semasa wabak koronavirus.

Abe menderita kolitis, sejenis penyakit radang usus yang tidak dapat disembuhkan, yang juga menjadi faktor pengundurannya secara tiba-tiba sebagai perdana menteri pada tahun 2007, mengakhiri penggal pertamanya setelah lebih setahun memegang jawatan.

Pada pagi Isnin, Abe mengunjungi Hospital Universiti Keio di Tokyo untuk lawatan kali keduanya dalam seminggu.

“Selama hampir lapan tahun saya mengawal penyakit kronik saya, namun, pada bulan Jun ini saya menjalani pemeriksaan rutin dan ada tanda-tanda penyakit ini semakin teruk,” tambahnya.

“Saya membuat keputusan bahawa saya tidak boleh meneruskan tugas saya sebagai perdana menteri” kata Abe. “Saya perlu melawan penyakit ini dan perlu dirawat.”

Pasaran memberi reaksi negatif terhadap pengumuman tersebut. Indeks penanda aras Jepun Nikkei ditutup 1.4% pada hari Jumaat selepas berita itu dimaklumkan.

Pada mulanya ia merosot lebih dari 2% sebelum mengatasi kerugian.

Yen Jepun, yang secara tradisinya selamat, meningkat 0.3% berbanding dolar AS.

Setelah pengundurannya pertama kali pada tahun 2007, Abe dipilih kembali pada tahun 2012. Sejak itu dia menjadi kekuatan dominan dalam politik Jepun, memenangi penggal ketiga pada tahun 2017 dan yang keempat pada tahun 2019 dengan bergaya, walaupun terdapat banyak skandal dan populariti yang merosot.

Di bawah Abe, Parti Liberal Demokratik (LDP) yang berhaluan kanan telah mendapat kejayaan besar, malah turut mendapat keuntungan dari keretakan Parti Demokratik yang juga saingan kuatnya, yang terbelah dua pada tahun 2017.

Abe membiarkan LDP menguasai kedua-dua dewan parlimen , dengan majoriti besar di Dewan Perwakilan rendah.

Kejayaan itu akan menguntungkan pengganti Abe dari LDP.

Jepun tidak menggunakan sistem presiden, sebaliknya pemimpin negara itu dipilih oleh anggota parlimen, jadi pemimpin LDP berikutnya, siapa pun dia, harus mendapat jalan mudah untuk menjadi perdana menteri.

Abe berkata bahawa beliau akan terus memegang jawatan sehingga pengganti dipilih – CNN

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat