Pembangunan tak seimbang, empat negeri catat peningkatan kadar kemiskinan tertinggi

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Malaysia mencatatkan peningkatan tertinggi dalam kadar kemiskinan di negeri Sabah, Sarawak, Kelantan dan Kedah.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Ekonomi) Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, peningkatan kadar kemiskinan ini
disebabkan oleh ketidaksamaan dan pembangunan tidak seimbang di seluruh Malaysia dari segi kekayaan, pendapatan, pendidikan dan infrastruktur.

“Kami telah berusaha sedaya upaya untuk mengurangkan (kemiskinan) ini — bagaimanapun isu pembasmian kemiskinan masih tinggi meskipun ia salah satu keutamaan dalam agenda kerajaan,” kata Mustapa dalam ucapannya semasa pelancaran Bank Dunia Laporan Pemantau Ekonomi Malaysia Kumpulan di Kota Kinabalu, Sabah pada Khamis.

Menurut Mustapa, objektif kerajaan adalah untuk menjadikan ekonomi lebih inklusif dan menghapuskan kemiskinan tegar.

“Malaysia bercita-cita untuk menjadi negara berpendapatan tinggi menjelang tahun 2025. Bagaimanapun, seperti yang kita sedia maklum, hasil kemakmuran sering dibahagikan secara tidak saksama. Sebaik-baiknya, kita mahu semua bahagian di Malaysia dibangunkan secara sama rata.

“Setiap negeri dalam persekutuan sepatutnya kaya raya seperti Lembah Klang. Realitinya masih jauh lagi perjalanan kita,” katanya memetik laporan The Edge Markets.

Mustapa berkata di bawah Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK-12), kerajaan menyasarkan untuk mengurangkan jurang keluaran dalam negara kasar (KDNK) per kapita antara wilayah tengah Semenanjung Malaysia, yang terdiri daripada Lembah Klang, Negeri Sembilan dan Melaka, dengan Sabah kepada 2.5 peratus daripada 2.7 peratus pada 2020.

Beliau berkata kerajaan juga menyasarkan untuk mengurangkan jurang KDNK per kapita negara antara wilayah tengah Semenanjung Malaysia dan Sarawak kepada 1.2 peratus daripada 1.3 peratus pada 2020.

Menurut Mustapa, Unit Perancang Ekonomi Malaysia dan Unit Penyelarasan Pelaksanaan sedang menerajui usaha negara untuk membasmi kemiskinan tegar di negara ini.

RMK12 menggariskan rancangan pertumbuhan ekonomi Malaysia dari 2021 hingga 2025.

Dalam perkembangan sama, Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Hajiji Noor dalam ucapannya semasa acara Bank Dunia berkata, Sabah masih dalam pemulihan kerana negeri itu menghadapi isu yang diburukkan oleh Covid-19 termasuk peningkatan kadar kemiskinan yang tinggi dan pengangguran belia di negeri itu.

“Kerajaan persekutuan telah menerima keperluan negeri melalui komitmennya di bawah RMK-12 untuk meningkatkan pembangunan Sabah,” katanya.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat