Rusia Buka Pengkalan Tentera Di Sudan

- Advertisement -

MOSCOW – Rusia akan membuka sebuah pusat logistik dan penyelenggaraan tentera di Sudan, di bawah perjanjian baru yang ditandatangani oleh Perdana Menteri Mikhail Mishustin pada 6 November yang lepas tetapi hanya diterbitkan semalam.

Menurut teks perjanjian tersebut, pusat logistik tentera laut itu akan menampung sehingga 300 orang kakitangan. Jumlah ini merangkumi anggota perkhidmatan tentera laut dan kakitangan awam.

Pangkalan ini juga dapat menampung sehingga empat kapal tentera laut, termasuk kapal perang berkuasa nuklear.

Kerajaan Sudan akan menyediakan Rusia dengan infrastruktur pelabuhan yang diperlukan dan sebidang tanah secara percuma.

Rusia akan dibenarkan untuk memindah “apa-apa jenis peralatan ketenteraan atau peluru, peralatan atau bahan” melalui pelabuhan Sudan, yang diperlukan untuk melengkapi pusat itu, kata perjanjian tersebut.

Pusat ini akan berada di bawah bidang kuasa Rusia, dan perjanjian itu akan berkuatkuasa selama 25 tahun, dengan pilihan untuk memperbaharuinya bagi jangka masa 10 tahun lagi.

Pusat logistik tentera laut di Sudan itu akan menjadi pangkalan tentera pertama Rusia di Afrika sejak kejatuhan Kesatuan Soviet.

Selama tempoh tersebut, negara itu hanya memiliki pangkalan tentera laut tetap di Somalia.

Beberapa tahun yang lalu, Rusia mula mencari jalan untuk mendirikan pangkalan tetap di Djibouti, yang sudah pun menjadi pangkalan tentera laut untuk China dan Amerika.

Tetapi rundingan berkenaan gagal – menurut sumber berita berkaitan pertahanan yang biasa dengan perkara itu sebelumnya memberitahu Defense News.

Tidak jelas berapa kos pusat ini.

Sebagai perbandingan, Rusia merancang untuk membelanjakan hingga 3.2 bilion rubel (AS $ 41.5 juta) setiap tahun untuk mengembangkan pangkalannya di Tartus, Syria – sebuah pusat logistik tentera laut era Soviet di Mediterranean yang berubah menjadi pangkalan tetap sejurus selepas Rusia campur tangan dalam perang saudara Syria.

Pembukaan pusat Sudan menunjukkan bahawa “Rusia kembali ke Lautan Dunia,” tulis kolumnis pertahanan Dmitry Litovkin dalam sebuah kolom untuk agensi berita negara Rusia Tass.

Kapal kruiser berkuasa nuklear Rusia dapat menggunakan pusat ini sebagai tempat rehat bagi anak kapalnya, kata Litovkin – Defense News

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat