Anwar Perlu Jelas Status Kesihatan Covid-19 Sebelum Mengadap Agung- Jufazli

- Advertisement -

CYBERJAYA: Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Dato Seri Anwar Ibrahim perlu menjelaskan status kesihatan Covid-19 sebelum mengadap Yang Di Pertuan Agung, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah Ibni Sultan Haji Ahmad Shah di Istana Negara, esok hari.

Bekas ahli DAP dari Sabah, Jufazli Shi Ahmad berkata, Anwar Ibrahim telah datang berkempen di Pilihan Raya Negeri (PRN) yang berlangsung baru-baru ini.

“Berdasarkan rekod, Anwar pernah datang ke Sabah untuk berkempen pada 20 September 2020, dan pulang  ke Kuala Lumpur tanpa membuat kuarantin kendiri.”

“Dia (Anwar) tidak pernah memaklumkan kepada status kesihatan ujian saringan Covid-19 kepada rakyat Malaysia setelah tamat berkempen pada PRN lepas,” jelas Jufazli didalam video yang dimuat naik di akaun youtube peribadinya.

Jufazli menjelaskan, dia amat risau dengan nyawa dan kesihatan YDP Agung dan Raja Pemaisuri Agung di Istana Negara, Kuala Lumpur. Anwar Ibrahim telah melanggar SOP sepanjang berkempen, sepanjang dia berkempen di tujuh kawasan DUN Sabah untuk PKR, penjarakan fizikal beliau ada masalah.

“Anwar telah bersalam dengan orang, bersentuhan dengan orang. Ada dibeberapa kawasan dimana penjarakan fizikal Anwar dan jentera kempen PKR ada masalah.”

“Adakah kamu (Anwar) kebal dari Covid-19? Apakah kamu sudah bebas dari Covid-19? Apakah kamu sudah kuarantin diri selama 14 hari tanpa keluar dari rumah bersama Datin Sri Wan Azizah dan Nurul Izzah yang juga turut serta berkempen pada PRN Sabah lepas,

“Apakah kamu sudah membuat pemeriksaan saringan kesihatan Covid-19, apakah keputusan saringan positif atau negatif”? tanya bekas ahli DAP tersebut.

Menurut beliau, status kesihatan Covid-19 Anwar ini perlu diketahui oleh YDP Agung, Polis dan Tentera yang menjaga YDP Agung sebelum beliau ingin mengadap YDP Agung, esok hari.

Jufazli juga memuji Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, bekas Perdana Menteri, Dato Seri Mohd Najib Tun Abd Razak dan Presiden UMNO, Dato Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi yang membuat ujian saringan dan melakukan kuanrantin diri di kediaman masing-masing.

“Jika Tan Sri Muhyiddin Yassin, Dato Sri Mohd Najib dan Dato Seri Ahmad Zahid Hamidi secara terbuka bercakap tentang keputusan ujian saringan Covid-19 mereka, mengapa kamu (Anwar) dan ahli keluarga kamu tidak mendedahkan status kesihatan kepada YDP Agung dan rakyat.”

“Saya ingin nasihat kepada Anwar Ibrahim, selagi kamu tidak melakukan ujian saringan Covid-19, selagi tidak ditunjukkan keputusan saringan tersebut sahih atau tidak, kamu tidak layak mengadap Yang Di Pertuan Agung di Istana Negara, nyawa YDP Agung lebih penting dari segalanya.” tegasnya.

Sebelum itu, pada 23 September lalu, Anwar mengadakan sidang media untuk mengatakan bahawasanya dia mempunyai “majoriti kuat, hebat dan menyakinkan” bagi membolehkan dirinya membentuk pemerintahan baharu bagi mengantikan kerajaan Perikatan Nasional (PN).

Beliau bagaimanapun tidak menyatakan jumlah ahli parlimen yang menyokongnya, sambil menegaskan  hanya akan melakukannya setelah mengadakan pertemuan dengan Agung pada 13 September 2020, Selasa, di Istana Negara, Kuala Lumpur. -SuaraTV

 

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat