Kerajaan Lubnan Bubar selepas Perdana Menteri Letak Jawatan

- Advertisement -

LUBNAN: Kerajaan Lubnan meletakkan jawatan ketika Perdana Menteri Hassan Diab menyalahkan endemik korupsi sebagai punca letupan dahsyat minggu lalu yang melanda ibu negara tersebut.

Presiden Michel Aoun menerima pengunduran diri Diab pada hari Isnin dan meminta kerajaan untuk terus berkhidmat, sementara menanti kabinet baru dibentuk.

Ketegangan semakin meningkat di negara itu berikutan letupan besar di pelabuhan Beirut yang mengorbankan kira-kira 200 orang dan mencederakan 6,000 yang lain, menurut jumlah terbaru.

“Kejahatan ini” adalah hasil dari korupsi yang “lebih besar dari negara”, kata Diab dalam satu kenyataan yang disiarkan di televisyen, sambil menambahkan bahawa dia mengambil “langkah mengundurkan diri ” sehingga dia dapat berdiri bersama rakyat “dan berjuang untuk perubahan bersama mereka”.

“Saya mengumumkan perletakan jawatan kerajaan ini. Semoga Tuhan melindungi Lebanon,” kata Diab, sambil mengulangi frasa terakhir sebanyak tiga kali.

Perkembangan itu berlaku susulan tunjuk perasaan anti-pembaharuan hujung minggu lepas yang ganas di mana 728 orang cedera dan seorang pegawai polis terbunuh di tengah tindakan keras oleh pasukan keselamatan.

Melalui analisis video dan gambar menunjukkan tindak balas oleh tentera dan lelaki berpakaian biasa pada hari itu, dan pemeriksaan dokumen perubatan serta wawancara dengan doktor yang merawat mereka yang cedera, Al Jazeera membuktikan bahawa pasukan keselamatan Lubnan telah melanggar piawaian antarabangsa mengenai penggunaan kekerasan – Al Jazeera

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat