PM cadang hidupkan semula pelancongan ASEAN Timur-Brunei-Indonesia-Malaysia-Filipina

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengemukakan cadangan menghidupkan semula industri pelancongan di Kawasan Pertumbuhan ASEAN Timur-Brunei-Indonesia-Malaysia-Filipina (BIMP-EAGA).

Beliau mengajak semua negara anggota untuk meneroka potensi menerusi pendekatan piawai yang membenarkan individu yang divaksin untuk melakukan perjalanan dengan bebas dan selamat merentasi sempadan kita dengan kuarantin minimum atau proses kelulusan yang rumit.

“Sebagai permulaan, cadangan ini mungkin dilaksanakan di tapak perintis terpilih.

“Pelancongan merupakan salah satu sektor tumpuan strategik bagi BIMP-EAGA. Sektor Ini juga merupakan salah satu sektor yang paling teruk terjejas akibat pandemik COVID-19.

“Sektor ini bergelut berikutan kejatuhan drastik dalam ketibaan pelancong domestik dan antarabangsa jadi ia wajar dirancakkan semula,” syor Perdana Menteri pada Khamis.

Jelas Ismail Sabri, Malaysia akan berusaha sedaya upaya untuk memastikan kerjasama BIMP-EAGA ini tidak terbantut sekali gus cuba mengurangkan kesan ekonomi negatif daripada wabak itu.

Kata beliau, untuk tujuan ini, negara-negara serantau terlibat harus mencari setiap peluang untuk memulihkan rantaian nilai rentas sempadan kita, banyak yang telah berpecah-belah kerana penutupan sempadan antarabangsa kita berikutan pandemik.

“Mencerminkan komitmen ini, kerjasama subrantau di bawah BIMP-EAGA adalah lebih jauh diarusperdanakan dan diutamakan di bawah Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK12) yang dilancarkan baru-baru ini 2021-2025.

” Di bawah RMK12, Kerajaan Malaysia akan terus mempercepatkan pembangunan di Labuan, Sabah dan Sarawak. termasuk Lebuhraya Pan Borneo, perbandaran sempadan dan kastam, kemudahan imigresen, kuarantin dan keselamatan.

” Kita mesti meletakkan strategi dan tindakan yang segar dan berani melalui keseluruhan pendekatan rakyat di negara masing-masing. Pada masa yang sama, kerjasama serantau antara kita kekal sebagai bahan utama dalam matlamat kita bersama untuk bangkit daripada wabak itu,” katanya.

Dalam perkembangan lain, Ismail Sabri mengalu-alukan pemeteraian MoU bagi penubuhan BIMP-EAGA dan Republik Korea Kumpulan Wang Kerjasama (BKCF).

“Penghargaan ikhlas saya kepada Kerajaan Republik Korea atas komitmen awalnya kepada BKCF berjumlah USD 3 juta, dan kepada Institut Pertumbuhan Hijau Global kerana berkhidmat sebagai pengurus dana.

” Saya yakin bahawa Dana ini akan menyumbang secara bermakna untuk memajukan kerjasama kami dalam perhubungan maritim; perdagangan dan pelaburan; pelancongan; pembangunan sumber manusia; dan keselamatan maritim dan alam sekitar,” katanya.

Kata Perdana Menteri lagi, semua anggota BIMP-EAGA akan berpegang kepada prinsip “Leaving No One Behind” dalam usaha kami untuk membina masa depan yang dinamik dan berdaya tahan.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat