Putin: Rusia Akan Mempunyai Senjata Nuklear Hypersonic

- Advertisement -

MOSCOW: Presiden Rusia Vladimir Putin berkata, tentera laut Rusia akan dilengkapi dengan senjata nuklear hipersonik dan dron nuklear bawah laut.

Senjata tersebut, beberapa di antaranya masih belum digunakan, termasuk dron nuklear bawah laut Poseidon, yang dirancang untuk dibawa oleh kapal selam serta mampu dikawal oleh kapal permukaan dan peluru berpandu hipersonik Tsirkon (Zirkon).

Gabungan kepantasan, kemampuan pergerakan, dan ketinggian peluru berpandu hipersonik, mampu bergerak
lebih dari lima kali ganda kelajuan bunyi, menjadikannya sukar untuk dijejaki dan dipintas.

Putin, yang sering berkata beliau tidak mahu mewujudkan perlumbaan senjata, sering berbicara mengenai generasi baru senjata nuklear Rusia yang katanya tidak ada bandingannya dan boleh menyerang hampir di mana sahaja di dunia. Beberapa pakar Barat bagaimanapun mempersoalkan sejauh mana berapa mahukah teknologi itu?

Bercakap pada hari Ahad di St Petersburg semasa perarakan tentera laut tahunan yang mempamerkan kapal perang terbaik Rusia, kapal selam nuklear dan pasukan udara tentera laut, Putin berkata, kemampuan tentera laut semakin meningkat dan ia akan mendapat 40 kapal baru tahun ini.

Beliau tidak menyatakan bila ia akan menerima senjata hipersonik baru, tetapi menggambarkan bahawa hari itu semakin dekat. “Penyebaran teknologi digital canggih yang tidak sama di dunia, termasuk sistem serangan hipersonik dan drone bawah laut, akan memberikan armada kelebihan unik dan peningkatan kemampuan tempur,” kata Putin.

Dalam satu kenyataan berasingan yang dikeluarkan melalui agensi berita Rusia, kementerian pertahanan berkata, pengujian Belgorod, kapal selam pertama yang mampu membawa drone Poseidon, sedang dijalankan dan pengujian sistem senjata hampir selesai.

“Tugas berjaya diselesaikan untuk membuat sistem senjata moden untuk tentera laut,” katanya.

Putin pada tahun lalu mengancam akan memasang sistem peluru berpandu hipersonik pada kapal perang dan kapal selamnya yang mampu meninjau dari luar perairan wilayah AS jika Amerika Syarikat memutuskan untuk mengerahkan senjata nuklear jarak sederhana di Eropah. Washington belum lagi menggerakkan peluru berpandu seperti itu di Eropah, tetapi Moscow bimbang ia mungkin berlaku – Al Jazeera

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat