Anifah Bersama Parti Baru

- Advertisement -

KOTA KINABALU: Bekas menteri luar negeri Datuk Seri Anifah Aman mengambil alih jawatan Presiden Parti Cinta Sabah(PCS).

Anifah, yang kekal tanpa parti sejak meninggalkan Umno pada September 2018, memenangi jawatan presiden parti PSC setelah penyandangnya, Datuk Wilfred Bumburing memberi laluan kepada adik lelaki bekas ketua menteri Tan Sri Musa Aman itu.

Anggota PCS juga memilih Wilfred sebagai timbalan presiden parti semasa persidangan dwitahunan kedua mereka yang diadakan di sebuah hotel di sini pada hari Ahad (26 Julai).

Seorang lagi bekas menteri persekutuan, Datuk Ewon Ebin, dilantik sebagai naib presiden parti itu.

Dalam sidang itu juga, ahli majlis tertinggi PCS juga bersetuju untuk menjenamakan semula parti berkenaan sebagai Parti Kesederan Rakyat Sabah (PKRS) dan juga menukar logo serta bendera parti.

Menurut setiausaha agung parti itu, Ansari Abdullah, parti itu akan terus berfungsi dengan nama PCS sehingga Pendaftar Pertubuhan (RoS) meluluskan pindaan terhadap perlembagaan PCS.

Katanya, barisan parti itu merangkumi wajah baru dan bekas anggota parti Umno Sabah, Parti Bersatu Sabah, Upko dan parti lain.

Langkah mengambil alih PCS berlaku setelah Anifah pada mulanya melakukan gerakan untuk menjadikan parti pembangkang yang berpangkalan di Sabah bergabung menjadi satu entiti tetapi gagal mendapat banyak tarikan di antara STAR Sabah, Parti Bersatu Sabah dan Parti Progresif Sabah.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat