Karikatur Hina Nabi: Negara Islam Mula Boikot Produk Perancis

- Advertisement -

KOPERASI runcit Kuwait telah mula menarik keluar produk Perancis sebagai tanda boikot ke atas negara itu berikutan kontroversi kartun Nabi Muhammad di sebuah kelas sekolah Perancis mengenai kebebasan bersuara yang gurunya kemudian dipenggal oleh seorang remaja Chechen.

Beberapa koperasi yang dikunjungi Reuters pada hari Ahad telah mengeluarkan barang-barang seperti produk rambut dan kecantikan yang dibuat oleh syarikat Perancis.

Di Arab Saudi, ekonomi terbesar di dunia Arab, hashtag yang meminta boikot peruncit pasar raya Perancis Carrefour adalah yang kedua paling popular pada hari Ahad.

Kementerian luar negeri Perancis berkata wujud desakan untuk memboikot produk Perancis, terutama produk makanan, di beberapa negara Timur Tengah serta desakan untuk demonstrasi terhadap Perancis mengenai kartun tersebut.

Umat ​​Islam melihat gambaran Nabi sebagai penghinaan.

“Seruan boikot ini tidak berasas dan harus segera dihentikan, serta semua serangan terhadap negara kita, yang didorong oleh minoriti radikal,” kata kementerian itu.

Kementerian juga meminta pihak berkuasa bersuara menentang tindakan boikot tersebut untuk membantu syarikat Perancis dan memastikan keselamatan warga Perancis.

Di Kuwait, Kesatuan Koperasi Pengguna bukan kerajaan, yang mengumpulkan lebih daripada 70 pertubuhan, mengeluarkan arahan boikot dalam notis bertarikh 23 Oktober.

Ketua kesatuan pekerja Fahd Al-Kishti memberitahu Reuters bahawa produk tersebut telah dikeluarkan sebagai tindak balas terhadap “penghinaan berulang kali” terhadap Nabi.

Koperasi-koperasi tersebut, sebahagian besarnya mempunyai saiz sebuah pasar raya besar, menjual barang-barang asas yang disubsidi kerajaan dan menyumbang kepada sebahagian besar sektor peruncitan di Kuwait.

Import Kuwait dari Perancis mencapai 255 juta dinar pada tahun 2019, menurut biro Statistik Pusat Kuwait.

Menteri luar Kuwait, yang menemui duta besar Perancis pada hari Ahad, mengecam pembunuhan 16 Oktober itu sebagai kejahatan yang mengerikan tetapi menekankan perlunya mengelak dari menghina agama dalam pernyataan rasmi dan politik yang “menimbulkan kebencian, permusuhan dan perkauman”, menurut tweet kementerian tersebut.

Difahamkan, beberapa organisasi perniagaan di Turki dan Pakistan turut telah mengambil tindakan yang serupa.

Perdana Menteri Pakistan Imran Khan berkata pada hari Ahad bahawa Presiden Emmanuel Macron telah “menyerang Islam” dengan menggalakkan paparan kartun berkenaan.

Macron melalui akaun Twitter berkata, Perancis menghormati semua perbezaan atas semangat damai, tetapi tidak menerima ucapan kebencian dan mempertahankan perdebatan yang wajar. “Kami tidak akan menyerah,” kata Macron.

Perancis memanggil duta besarnya ke Turki pada hari Sabtu setelah Presiden Turki Tayyip Erdogan mengatakan bahawa Macron, yang bulan ini mengisytiharkan perang terhadap “pemisahan Islamis”, memerlukan pertolongan mental atas sikapnya terhadap umat Islam.

Pemenggalan kepala seorang guru yang menjadikan kartun berkenaan sebagai bahan pengajaran dalam sebuah kelas mengenai kebebasan bersuara, di mana penyerangnya telah ditembak mati, telah mengulangi gema serangan ke atas Islam yang berlaku pada tahun 2015 di pejabat majalah satira Charlie Hebdo setelah ia menerbitkan semula kartun tersebut.

Setelah sebuah majalah Denmark pertama kali menerbitkan kartun tersebut pada tahun 2005, tunjuk perasaan dan boikot terhadap barang Denmark melanda dunia Islam – Reuters

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat