Korea Selatan Teruskan Rancangan Vaksin Selesema, Walaupun 25 Mati

- Advertisement -

SEOUL: Pegawai Korea Selatan hari ini menolak untuk menggantung usaha vaksin inokulasi influenza bermusim, walaupun ada permintaan untuk menghentikannya, termasuk rayuan dari sekumpulan doktor utama.

Ia selepas kematian sekurang-kurangnya 25 dari mereka yang diberi vaksin berkenaan.

Pihak berkuasa kesihatan mengatakan bahawa mereka tidak menemukan hubungan langsung antara kematian dan vaksin.

Sekurang-kurangnya 22 orang mati, termasuk seorang budak lelaki berusia 17 tahun, yang adalah sebahagian daripada kempen untuk menyuntik 19 juta remaja dan warga emas secara percuma, kata Badan Kawalan dan Pencegahan Penyakit Korea (KDCA).

“Jumlah kematian telah meningkat, tetapi pasukan kami melihat kemungkinan rendah bahawa kematian itu disebabkan suntikan,” kata pengarah agensi itu, Jeong Eun-kyeong, kepada Parlimen.

Korea Selatan memesan lima lagi vaksin selesema tahun ini untuk membendung apa yang disebutnya “twindemic”, atau prospek orang yang menghidap selesema mengalami komplikasi virus COVID-19 dan beban hospital yang berlebihan pada musim sejuk.

“Saya memahami dan menyesal bahawa orang ramai prihatin terhadap vaksin itu,” kata Menteri Kesihatan Park Neung-hoo, yang mengesahkan program percuma akan diteruskan.

“Kami sedang mencari penyebabnya tetapi sekali lagi akan memeriksa secara menyeluruh keseluruhan proses di mana pelbagai agensi kerajaan terbabit, dari pengeluaran hingga pengedaran.”

Penyedia vaksin termasuk firma domestik seperti GC Pharma, SK Bioscience, Korea Vaccine dan Boryung Biopharma, unit Boryung Pharm, bersama dengan Sanofi Perancis.

Mereka menyediakan program percuma dan perkhidmatan berbayar yang kedua-duanya bertujuan memberi vaksinasi terthadap kira-kira 30 juta daripada 52 juta penduduk.

Daripada 25 yang mati, 10 menerima produk dari SK Bioscience, masing-masing lima dari Boryung dan GC Pharma, satu dari Korea Vaccine dan empat dari Sanofi.

Keempat-empat syarikat domestik enggan memberikan komen, sementara Sanofi tidak segera membalas permintaan untuk memberi komen.

Tidak jelas apakah ada vaksin yang dibuat di Korea Selatan yang dieksport, atau apakah vaksin yang disediakan oleh Sanofi juga digunakan di tempat lain. – AGENSI

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat