PM Anwar bertemu eksekutif Google, Boeing, Medtronic dan Siemens Healthineers di New York

- Advertisement -

New York – Usaha Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menarik pelabur ke Malaysia berterusan dengan mesyuarat berasingan dengan empat syarikat gergasi iaitu Google, Boeing, Medtronic dan Siemens Healthineers.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan oleh Pejabat Perdana Menteri, Anwar, yang juga merupakan menteri kewangan, berkata syarikat-syarikat ini juga menyatakan keinginan mereka untuk memperluaskan operasi dan perniagaan mereka di Malaysia.

“Kerajaan Perpaduan juga akan memudahkan dan menggalakkan pelaburan dalam memastikan bahawa Malaysia terus menjadi destinasi pelabuhan yang disukai di rantau Asia Tenggara,” kata Perdana Menteri, yang berada di New York untuk menghadiri Perhimpunan Agung PBB ke-78.

Antara yang hadir ialah Presiden Google dan Ketua Pegawai Kewangan, Ruth Porat, Presiden Global Boeing, Dr Brendan Nelson, Pengerusi dan Ketua Eksekutif Medtronic Geoff Martha, serta Pengarah Global Siemens Healthcare Tisha Boatman.

Mesyuarat, yang diadakan di hotel penginapan Anwar di New York, turut dihadiri oleh Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri Datuk Seri Tengku Zafrul Abdul Aziz, Menteri Kesihatan Dr Zaliha Mustafa, Menteri Luar Negeri Datuk Seri Zambry Kadir, serta wakil-wakil Pihak Berkuasa Pembangunan Investasi Malaysia (Mida) dan Korporasi Pembangun Perdagangan Luar Malaysia.

Pagi ini, Anwar mempunyai mesyuarat dan interaksi dengan 15 syarikat Fortune 500 Amerika Syarikat, termasuk Airbnb, Amazon, Amazon Web Services, Boeing, ConocoPhillips dan Kimberly-Clark di Harvard Club, New York.

Perdana Menteri juga mengadakan mesyuarat dengan ahli ekonomi yang mendalam dan pemenang Hadiah Nobel dalam Sains Ekonomi, Profesor Joseph Stiglitz dari Universiti Columbia.

Anwar berkata peluang itu juga digunakan untuk bertukar-tukar pandangan berkaitan keperluan ekonomi negara-negara berkembang untuk diberi peluang yang lebih adil, terutamanya dalam persekitaran ekonomi dunia yang semakin mencabar.

“Kami membincangkan langkah-langkah dan strategi yang boleh dilaksanakan untuk meningkatkan pendapatan dan memusnahkan kemiskinan dan pada masa yang sama, memastikan kestabilan,” katanya.

Anwar berkata mereka juga bersetuju bahawa pendidikan komprehensif perlu difokuskan, untuk membina identiti dan watak generasi masa depan.

“Perbincangan dan idea (dari pertemuan itu) akan digunakan dan dibudidayakan untuk meningkatkan potensi ekonomi negara ini,” katanya.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat