ASEAN Intai Bangunkan Keupayaan Kesihatan Awam, Farmaseutikal Dengan China – PM

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – ASEAN melihat masa depan meningkatkan kerjasama dengan China dalam kesihatan awam dan keupayaan farmaseutikal melalui perkongsian teknologi, pengetahuan dan harta intelek,” kata Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Menurutnya kerjsama ini akan membantu dalam meningkatkan sistem kesihatan awam ASEAN sebagai persediaan mendepani kesihatan masa depan dengan berkesan dalam situasi kecemasan.

Ismail Sabri dalam ucapan pada ASEAN-China Summit pada Isnin menyampaikan penghargaan tidak terhingga Malaysia kepada China kerana membangunkan vaksin dalam jangka masa yang singkat dan atas komitmen dalam membekalkan vaksin sebagai kebaikan awam global.

“Malaysia amat menghargai 28 juta dos vaksin yang telah disumbangkan oleh China kepada ASEAN, 500,000 daripadanya diterima oleh Malaysia.

“Usaha China itu pastinya membantu dalam perjuangan kolektif menentang COVID-19. Malaysia berharap untuk menerima tambahan satu juta dos,” ucap Perdana Menteri.

Dalam perkembangan berbeza, Ismail Sabri menyentuh soal Laut China Selatan yang secara konsistennya Malaysia berharap ia krisis di lautan itu diselesaikan secara jalan damai.

” Kedudukan Malaysia di Laut China Selatan kekal konsisten. Malaysia tegas berpandangan bahawa perkara berkaitan Laut China Selatan mestilah
diselesaikan secara aman dan konstruktif mengikut pengiktirafan universal prinsip undang-undang antarabangsa, termasuk UNCLOS 1982.

” Malaysia menyeru semua negara untuk terus komited ke arah mengekalkan Laut China Selatan sebagai lautan keamanan, kestabilan dan perdagangan. Untuk tujuan ini, semua pihak harus mengawal diri dan mengelakkan tindakan yang boleh dianggap provokatif, yang boleh merumitkan lagi keadaan dan meningkatkan ketegangan di kawasan itu.

” Dalam hal ini, Malaysia menekankan kepentingan sepenuhnya dan berkesan pelaksanaan Declaration on the Conduct Parties in the South China Sea secara keseluruhannya, dan kesimpulan awal Code of Conduct yang berkesan dan substantif di Laut China Selatan,” ujarnya.

Perdana Menteri juga menyatakan bahawa ASEAN sedar hubungan dua hala China- Amerika Syarikat adalah antara paling penting di dunia dalam usaha mencapai kestabilan pembangunan ekonomi dan kehidupan bertamadun dan menyambut baik mesyuarat maya Presiden Xi dan Presiden Biden minggu lalu.

” Hubungan dua hala China-AS adalah antara yang paling penting di dunia. Walaupun perbezaan kekal, Malaysia mengalu-alukan pengiktirafan kolektif tanggungjawab kedua-dua negara ke arah mengekalkan keamanan, pembangunan dan kemajuan sosial.

” Walaupun persaingan tidak dapat dielakkan, hubungan China-AS mesti terutamanya ditakrifkan dengan kerjasama. Semua negara mempunyai kewajipan untuk bekerjasama dan secara kolektif menggalakkan keamanan, keselamatan, kemakmuran dan kemajuan.

” Oleh itu, ASEAN dan China boleh berusaha untuk meningkatkan multilateralisme, terutamanya mereformasi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) untuk memastikan ia kekal berkesan dan relevan di tengah-tengah dinamik global yang berkembang,” seru beliau.

Ismail Sabri berkata lagi, terdapat keperluan mendesak untuk menangani kesan berganda akibat perubahan iklim.

Dalam hal ini katanya, Malaysia berhasrat untuk mencapai pelepasan gas rumah hijau bersih-sifar menjelang 2050 paling awal.

” Malaysia juga mengalu-alukan komitmen yang dibuat oleh China dan pihak lain di COP-26 yang menekankan tentang keperluan untuk mengimbangi antara menangani perubahan iklim dan kepentingan pembangunan sosio-ekonomi, melalui UNFCCC dan Perjanjian Paris.

” Kami memuji gesaan China agar negara maju memenuhi kewajipan mereka dengan menyediakan kewangan, pemindahan teknologi dan pembinaan kapasiti kepada negara membangun dalam usaha mereka ke arah menangani perubahan iklim,” kata Perdana Menteri.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat