Kaedah Baru Belanda Atasi Masalah ‘Kencing Ditempat Awam’

- Advertisement -

BANDAR Amsterdam memilih kaedah mesra alam sekitar dalam usaha untuk memerangi masalah lama – buang air kecil di tempat awam.

Majlis tempatan telah memasang lapan bekas urin yang dipenuhi jerami di kawasan kerap berlaku kejadian kencing di tempat awam di bandar ini.

Pada pandangan pertama, bekas urin berkenaan – dipanggil GreenPees – kelihatan seperti penanam tradisional, dengan tanaman hijau tumbuh dari atas. Tetapi dilihat lebih dekat dan anda akan melihat bukaan di sebelah. Ini adalah zon sasaran untuk membuang air kecil.

GreenPee dihasilkan oleh syarikat Belanda Urban Senses, dan kini terdapat sejumlah 12 bekas urin berkenaan di Amsterdam, kata penciptanya Richard de Vries kepada CNN pada hari Jumaat.

De Vries, ahli psikologi persekitaran komersial, bekerjasama dengan dewan perbandaran dalam projek perintis pada tahun 2018, memasang GreenPees di empat kawasan kencing awam yang popular di pusat bandar.

“Hasilnya adalah terdapat penurunan 50% kejadiqn kencing merata,” kata De Vries. “Itu kejayaan besar.”

Didorong oleh hasil percubaan itu, para pegawai meneruskan dan menambah lapan GreenPees baru, yang dijadualkan untuk dihantar pada bulan Februari.

Tetapi berikutan wabak coronavirus yang menyaksikan Amsterdam berada dalam perintah berkurung dan permintaan yang kurang untuk kemudahan tandas awam.

Namun, sekitar tiga minggu yang lalu, kota ini mulai dibuka kembali, dengan bar yang menyambut kedatangan tetamu dan pelancong. “Terdapat lebih banyak keperluan untuk tandas,” kata De Vries.

The GreenPees mempunyai banyak faedah, menurut De Vries, dari melindungi bangunan bersejarah ke kesan korosif air kencing sehingga mengurangkan penggunaan air dibandingkan dengan tandas tradisional.

Ia juga membantu menghijaukan bandar dengan berkesan, menarik lebah dan serangga lain, tambahnya – CNN

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat