Malaysia hati-hati kaji sebelum iktiraf Taliban – Saifuddin Abdullah

- Advertisement -

KUALA LUMPUR- Menteri Luar, Datuk Saifuddin Abdullah menegaskan bahawa Malaysia mengambil pendirian berhati-hati dan meneliti perkembangan semasa dengan mengambil kira pertimbangan tertentu sebelum membuat keputusan mengiktiraf kerajaan pimpinan Taliban di Afghanistan.

Katanya, antara faktor yang diambil kira antaranya tahap penerimaan rakyat Afghanistan terhadap penguasaan kerajaan Taliban dan pendirian yang ditetapkan secara bersama melalui Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC).

“Selain itu, Malaysia juga percaya aspek keterangkuman amat penting bagi tujuan mencapai keamanan, namun kita dapati kerajaan sementara yang dibentuk Taliban masih tidak bersifat inklusif.

“Saya ingin jelaskan, sehingga kini masih tiada negara luar yang mengiktiraf kerajaan sementara Taliban, termasuk negara yang berjiran dengan Afghanistan.

“Seperti Malaysia, negara itu juga sedang meneliti perkembangan di sana (Afghanistan),” katanya pada sesi jawab lisan di Dewan Rakyat, pada Selasa.

Beliau menjawab soalan asal Datuk Dr Mohd Hatta Md Ramli (PH-Lumut) yang ingin tahu sama ada Malaysia akan mengiktiraf Afghanistan di bawah pemerintahan baharu Taliban.

Saifuddin berkata, sehingga kini hanya terdapat dua rakyat negara ini berada di Afghanistan yang sedang berkhidmat dengan organisasi kemanusiaan antarabangsa.

“Mereka sudah melaporkan diri kepada Suruhanjaya Tinggi Malaysia di New Delhi dan berada dalam keadaan selamat.

“Mereka juga membuat keputusan untuk kekal berada di sana bagi meneruskan tugas dan pada masa sama, terus mengambil segala langkah bagi memastikan keselamatan mereka,” katanya.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat