Isi kemerdekaan dengan menolak amalan bobrok dan bejat – PM

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengingatkan kemerdekaan juga bermakna menolak amalan lama yang bobrok dan bejat bersama kekuatan dan perpaduan seluruh rakyat berbilang kaum dengan matlamat membangun serta mengisi kemerdekaan.

Bahkan tegas beliau, perpaduan tidak hanya dibicarakan sekarang tetapi ia mesti menjadi tunjang kemakmuran dan pembangunan negara ini.

Anwar berkata demikian di Majlis Memperingati Peristiwa Pengisytiharan Kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu di Perkarangan Memorial Pengisytiharan Kemerdekaan, Bandar Hilir, Melaka, malam tadi.

Alhamdulillah, malam ini(tadi) bersama rakyat Melaka Bandaraya Bersejarah berhimpun bagi mengimbau detik bersejarah negara di Majlis Memperingati Peristiwa Pengisytiharan Kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu di Perkarangan Memorial Pengisytiharan Kemerdekaan, Bandar Hilir.

“Saya mulakan dengan menegaskan erti dan makna kemerdekaan di mana rombongan yang diketuai Perdana Menteri Pertama Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj yang berjaya memanfaatkan Rundingan Kemerdekaan di London.

“Bandar Hilir ternyata sangat istimewa di sanubari rakyat Malaysia dan ia menjadi detik permulaan perjalanan negara kita sebagai sebuah tatanan yang merdeka dan bermaruah,” katanya.

Menurut Anwar, pejuang-pejuang terdahulu melakar sejarah dengan menebus maruah bangsa, serta menggapai hak pusaka Kota Melaka yang pernah dirobohkan.

“Kekayaan dan khazanah negara dipunggah penjajah dan aparat mereka, serta dirompak pulang ke Portugal, Belanda, Jepun dan Inggeris. Penjajahan ternyata memiskinkan rakyat.

“Dan saya yakin negeri Melaka akan lebih makmur dan gagah di bawah kepimpinan Datuk Seri Utama Ab Rauf Yusof dan barisan kepimpinan Kerajaan Negeri Melaka.

“Mari bersama memekar semangat, jiwa dan rupa kemerdekaan dengan bersatu padu dan memperkukuh kebersamaan rakyat antara kaum agar negara ini kekal aman dan makmur.

“Di hujung majlis, saya sempat meninggalkan dua rangkap pantun sebagai menutup ucapan saya

Patah tangan patah kaki,
Biar bertongkat berjalan juga;
Bumi Melaka menjadi saksi,
Laungan keramat Merdeka Merdeka Merdeka.
Hanya Malaysia negara tercinta,
Pejuang bersusah untuk merdeka;
Jangan persiakan apa yang ada,
Sayangilah tumpah darah kita.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat