Laut China Selatan: China beri amaran kepada Korea Selatan

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Pada hari Selasa lepas, Beijing telah memberi amaran kepada Seoul supaya “berhati-hati dan bersikap neutral” berkenaan dengan pertikaian antara China dan Filipina di Laut China Selatan.

Kementerian Luar Negeri China menyatakan “kebimbangan yang serius” sebagai respons terhadap komen daripada rakan sejawatan dari Korea Selatan mengenai pertembungan antara kapal pengawal pantai China dan Filipina berhampiran Shoal Thomas Kedua minggu sebelumnya. Jurucakap Kementerian Luar Negeri China, Wang Wenbin, berkata Korea Selatan bukan pihak dalam pertikaian Laut China Selatan, tetapi dalam beberapa tahun terakhir telah berulang kali “mengisyaratkan atau secara terang-terangan menyalahkan China” berkaitan dengan hal tersebut.

Tambah Wang Wenbin lagi, China memiliki kebimbangan yang kuat tentang komen Korea Selatan mengenai pertikaian Laut China Selatan.

“Korea Selatan telah beralih daripada sikap berhati-hati dan neutral yang telah dipertahankan selama bertahun-tahun,” kata Wang.

China telah “selalu menyatakan pendirian dan menyuarakan tentangan tepat pada waktunya” terhadap kritikan Korea Selatan, katanya.

“Saya sekali lagi mendesak Korea Selatan untuk berhati-hati, menjauhkan diri daripada mengikuti tren membesar-besarkan isu, dan mengelakkan menambah beban yang tidak perlu pada hubungan China-Korea Selatan.”

Lim Soo-suk, jurucakap Kementerian Luar Negeri Korea Selatan, mengatakan pada hari Khamis lalu bahwa Seoul “sangat prihatin tentang situasi berbahaya” dan “penggunaan meriam air terhadap kapal-kapal Filipina di Laut China Selatan”.

“Kami mendukung pemeliharaan kedamaian, kestabilan, dan tatakelola berpandukan undang-undang di Laut China Selatan, serta kebebasan navigasi dan penerbangan berdasarkan prinsip-prinsip hukum antarabangsa, termasuk Konvensyen Bangsa-Bangsa Bersatu tentang Undang-Undang Laut,” kata Lim.

Kedutaan Besar Korea Selatan di Manila juga menyuarakan kebimbangan di akaun media sosialnya.

Kenyataan tersebut dibuat setelah lagi satu pertembungan antara China dan Filipina pada hari Selasa lalu berhampiran Shoal Thomas Kedua, titik panas berulang antara kedua belah pihak sejak setahun mutakhir ini.

Pengawal pantai Filipina menuduh kapal China merempuh dan merosakkan salah satu kapalnya, dan mencederakan empat anggota kru Filipina dengan meriam air.
Kapal-kapal Filipina telah dihantar untuk membekalkan semula anggota tentera yang ditempatkan di kapal karam yang sengaja ditenggelamkan di terumbu pada tahun 1999.

Kapal-kapal China telah secara berterusan menghalang usaha pembekalan semula, menyebabkan pertikaian yang kerap berlaku.

Wang mempertahankan campur tangan China, dengan mengatakan insiden tersebut disebabkan oleh “pelanggaran kedaulatan wilayah dan hak-hak maritim China oleh Filipina”.

“Pihak China mengambil langkah kawalan perlu yang sesuai dengan undang-undang dan bertindak secara profesional dengan menahan diri, secara munasabah dan sah. Tanggungjawab sepenuhnya ke atas insiden tersebut terletak pada pihak Filipina,” katanya.

Shoal Thomas Kedua, juga dikenali sebagai Renai Jiao di China dan Ayungin Shoal di Filipina, adalah terumbu yang tidak berpenghuni yang terletak dalam zon eksklusif 200 batu nautika Filipina. China mengakui kedaulatan ke atas terumbu itu serta seluruh Kepulauan Spratly, melalui “garis sembilan putus-putus” yang didefinisikan secara longgar.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat