Objektif Utama PH Kalahkan UMNO Dalam PRN Johor – DAP

- Advertisement -

CYBERJAYA – Pengerusi DAP Johor Liew Chin Tong menegaskan fokus dan objektif utama partinya bersama Pakatan Harapan (PH) adalah untuk mengalahkan UMNO dan BN dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) Johor, sekaligus membuka peluang untuk PH kembali menjadi kerajaan di negeri itu.

“Terdapat 56 kerusi dalam DUN Johor. 29 kerusi diperlukan untuk majoriti mudah manakala majoriti besar memerlukan 37 kerusi.

“Walaupun UMNO mendabik dada parti itu boleh menang antara 37 hingga 42 kerusi pada PRN Johor, namun hanya 23 kerusi yang dianggap kukuh untuk parti itu,” kata pemimpin DAP itu, dipetik dari laporan Malaysiakini hari ini.

Liew Chin Tong berkata baki 33 kerusi – cukup untuk membentuk kerajaan dengan majoriti mudah – adalah medan pertempuran sebenar dalam PRN tersebut

“UMNO terus memberitahu orang ramai, BN boleh menang majoriti dua pertiga.

“Jadi, objektif utama (PH dalam) pilihan raya ini adalah untuk menafikan sasaran itu. Untuk memastikan UMNO hanya menang, katakan 23 kerusi saja.

“Apakah keputusannya? Ia bergantung pada hari pengundian, tetapi perkara utama ialah, jika UMNO dinafikan sasarannya dan UMNO hanya menang 23 kerusi, kita (PH) mungkin masih berpeluang untuk membentuk kerajaan,” katanya.

PRN Johor yang dijadualkan berlangsung pada 12 Mac depan akan menyaksikan pertandingan lebih tiga penjuru di hampir semua 56 kerusi DUN.

BN, PH dan PN telah mengesahkan akan meletakkan calon di semua kerusi yang dipertandingkan, manakala Pejuang merancang bertanding di 42 kerusi sementara beberapa parti lain seperti Warisan dan PBM akan bertanding di beberapa kerusi yang lain.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat