Huawei tak upaya dapatkan 5G di Korea Selatan, bergelut masalah pasaran

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Gergasi peralatan komunikasi China iaitu Huawei Technologies dikhabarkan berdepan masalah dalam pasaran telefon pintar di Korea Selatan kerana berdepan dengan sekatan Amerika Syarikat (AS) yang berlarutan dan persaingan sengit antarabangsa.

South China Morning Post melaporkan penganalisis berkata, Huawei sedang bergelut mengembangkan pasarannya di Korea memandangkan negara itu pengeluar telefon pintar dan semikonduktor raksasa, Samsung Electronics.

Di Korea, Huawei berdepan dengan kesan sekatan AS yang berlarutan dan persaingan sengit dengan saingan antarabangsa dan tempatan, menurut pemerhati industri.

Huawei sedang bergelut untuk mengembangkan bahagian pasarannya atau mendapatkan kepercayaan daripada rakan kongsi tempatan di tengah-tengah persaingan teknologi AS-China, kata penganalisis.

Syarikat yang berpangkalan di Shenzhen itu, yang telah menawarkan pelbagai produk dan perkhidmatan kepada pelanggan Korea selama dua dekad, namun tidak efektif dalam pasaran telefon pintar negara itu sejak beberapa tahun lalu kerana “ketidakupayaan untuk mendapatkan cipset 5G”, kata Abhilash Kumar, seorang penganalisis di TechInsights.

“Pasaran telefon pintar Korea Selatan adalah 5G-berat, dengan penembusan 5G lebih daripada 95 peratus untuk 2023, jadi tidak masuk akal untuk pengguna membeli telefon berkuasa 4G Huawei,” katanya.

Sejak 2019, Washington telah menghalang syarikat China itu, atas alasan keselamatan negara, daripada mengakses teknologi AS termasuk apl paling popular Google, yang lazimnya diprapasang dalam telefon Android yang dijual oleh pesaing seperti Samsung. Itu telah memberi tamparan hebat kepada jualan luar negara Huawei.

Huawei mengatasi Samsung untuk menerajui penghantaran telefon pintar global pada awal 2020, telah terkeluar daripada lima teratas global sejak 2021.

Tahun lepas, lima vendor telefon pintar terbesar di dunia ialah Apple, Samsung, Xiaomi, Transsion dan Vivo, menurut laporan diterbitkan pada hari Isnin oleh firma penyelidikan IDC.

Di Korea, Huawei mempunyai bahagian pasaran hanya 0.1 peratus setakat Disember, jauh ketinggalan Samsung 68.7 peratus dan Apple 26.5 peratus, angka daripada pangkalan data dalam talian Statcounter menunjukkan.

Huawei membuat kejutan di pasaran asalnya di China pada Ogos lalu dengan pelancaran mengejut telefon bimbit Mate 60 Pro yang dilengkapi dengan cip 5G termaju yang dibangunkan dalam negara. Syarikat itu dilaporkan menyasarkan untuk membawa telefon bimbitnya kembali ke beberapa pasaran luar negara, termasuk di Eropah.

Namun, “nampaknya tidak mungkin” bahawa firma itu akan kembali ke pasaran telefon pintar Korea, kata Kumar.

“Sekarang Huawei mungkin telah berjaya mendapatkan sumber cipset 5G secara tempatan,” katanya. “Ia masih sukar untuk itu kerana [Korea Selatan] adalah Samsung- dan Apple-berat dan tidak mempunyai banyak penerimaan untuk vendor China.”

Huawei telah cuba melancarkan kedua-dua telefon pintar premium dan mampu milik di Korea sejak 2014, tetapi ia tidak mendapat tempat “sebahagian besarnya disebabkan keutamaan pengendali tempatan untuk Samsung,” kata Woody Oh, pengarah perkhidmatan di TechInsights. “Untuk berjaya dalam pasaran Korea, [pengilang] mesti mendapatkan sokongan pengendali.”

Di tengah-tengah kesukaran dalam pasaran pengguna, Huawei meletakkan harapannya pada perkhidmatan perusahaan, menurut Wang Balian, Ketua Pegawai Eksekutif Huawei Korea.

Rangkaian 5G yang disokong Huawei yang digunakan oleh syarikat penerbangan Korea menduduki tempat pertama dalam ujian global tahun lepas, kata Wang pada acara akhir tahun di Seoul bulan lepas.

Produk perusahaan syarikat termasuk rangkaian pusat data, rangkaian kampus dan perkhidmatan storan.

Wang berkata syarikat itu juga mengembangkan kedudukannya dalam pasaran pengkomputeran awan, setelah menubuhkan bahagian awan di Korea tahun lepas dengan harapan dapat memberi perkhidmatan kepada industri teknologi maklumat dan hiburan budaya.

Eksekutif itu menekankan komitmen Huawei terhadap pasaran Korea walaupun berdepan kontroversi tahun lepas, apabila SK Hynix – pembuat cip memori kedua terbesar di Korea – mengumumkan bahawa ia sedang menyiasat bagaimana produknya berakhir dalam Mate 60 Pro.

Hynix berkata pada masa itu bahawa ia “tidak lagi menjalankan perniagaan dengan Huawei sejak pengenalan sekatan AS terhadap syarikat itu”.

Salah satu rakan perniagaan utama Huawei di Korea ialah LG Electronics. Wang menggelar LG Uplus, pembawa mudah alih ketiga terbesar di Korea Selatan dan pengendali rangkaian mudah alih tunggal negara yang menggunakan stesen pangkalan 5G Huawei, telah disebut-sebut sebagai salah satu “pelanggan global penting” firma China itu.

Melihat kepada 2024, Wang berkata Huawei Korea, yang mempunyai lebih daripada 230 pekerja, merancang untuk membantu negara mencapai matlamat pendigitalan dan neutraliti karbon, sambil terus menyokong penanaman 1,000 profesional teknologi maklumat generasi akan datang.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat