ASEAN bungkam dalam isu geopolitik Laut China Selatan?

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – ASEAN disifatkan sangat ‘tidak membantu’ dalam landskap geopolitik Laut China Selatan yang berubah dengan pantas.

Walaupun negara anggota Filipina bertelagah dengan gergasi global China dalam pertikaian wilayah di Scarborough Shoal, blok itu dan negara-negara ASEAN lain sebahagian besarnya berdiam diri.

The Jakarta Post melaporkan, begitu banyak berkenaan perpaduan ASEAN.

Ini menimbulkan persoalan tentang Wawasan Komuniti ASEAN 2025 yang sedang berjalan, khususnya mengenai tonggak keselamatan politiknya, di mana ahli berikrar untuk bekerjasama untuk menegakkan keamanan dan keselamatan di rantau ini.

Tanpa tonggak ketiga ini, dua lagi adalah ekonomi dan sosiobudaya, visi pasti akan berkecai.

Manila dan Beijing meningkatkan pertikaian sempadan maritim dan kini Manila semakin beralih kepada Amerika Syarikat, yang dengannya ia mempunyai perjanjian perikatan, bersama dengan Jepun dan Australia.

Minggu lalu, empat negara mengadakan latihan bersama tentera laut dan udara di laut yang dipertikaikan.

China, bagi pihaknya, menjalankan rondaan tempur di kawasan itu pada minggu yang sama.

Mengikut kenyataan dan tindakan retorik dari Beijing dan Washington, kedua-dua pihak sedang memukul gendang perang dan telah memilih Filipina sebagai teater untuk mengadakan persaingan kuasa besar mereka.

ASEAN pula mengekalkan kesunyian dan sikap acuh tak acuhnya.

Presiden AS, Joe Biden menjadi tuan rumah sidang kemuncak di Washington minggu lalu dengan pemimpin Jepun dan Filipina dalam paparan jelas kepada Beijing bahawa AS akan menyokong sekutunya di Indo-Pasifik.

“Sebarang serangan ke atas pesawat, kapal atau angkatan tentera Filipina di Laut China Selatan akan menggunakan perjanjian pertahanan bersama kami,” kata Biden, selepas menegaskan bahawa sokongan Washington untuk Jepun dan Filipina adalah “kuku besi”.

Jepun mempunyai pertikaian yang sama dengan China di Laut China Timur, tetapi ketegangan di sana tidak meningkat ke tahap yang sama seperti di selatan.

Sikap bungkam ASEAN dalam semua ini memekakkan telinga, dan menjejaskan visi komunitinya.

Blok serantau itu telah gagal dalam satu ujian keselamatan dan politik dengan ketidakmampuannya untuk menyelesaikan perang saudara Myanmar, kini dalam tahun keempat.

Bagaimanapun, ia sekurang-kurangnya membuat percubaan untuk menengahi konflik antara junta tentera dan pasukan pemberontak awam.

Apabila memperkatakan pertikaian maritim antara China dan Filipina, ASEAN terlalu tidak berdaya, jika tidak putus asa, untuk melakukan usaha itu.

Difahamkan, ASEAN tidak boleh dijangka mencapai kata sepakat pendirian dalam hal ini, kerana setiap ahli mempunyai kepentingan negara sendiri untuk meneruskan landskap geopolitik yang semakin berkembang yang semakin dididik oleh China dan AS.

Beberapa negara ASEAN sudah pun sejajar dengan satu atau yang lain, manakala yang lain sedang bergelut untuk kekal tidak sehaluan. Filipina bukanlah satu-satunya negara ASEAN yang mempunyai pertikaian wilayah dengan China di Laut China Selatan, jadi Vietnam, Malaysia, Brunei dan Indonesia mesti memerhati dengan teliti dan cemas bagaimana Manila dan Beijing mengendalikan pertikaian mereka.

Walaupun kita mungkin telah berputus asa dengan idea ASEAN mengambil sebarang inisiatif ke arah keamanan di laut yang dipertikaikan, terutamanya di bawah pengerusinya sekarang Laos, dunia masih mengharapkan Indonesia melakukan sesuatu, dengan atau tanpa ASEAN.

Indonesia bukan sahaja negara terbesar di Asia Tenggara, ia juga mempunyai pengiktirafan sebagai kuasa pertengahan yang sedang meningkat dengan sendirinya sebagai negara keempat paling ramai penduduk, negara demokrasi ketiga terbesar di dunia dan pemain ekonomi global yang penting.

Penghargaan ini tidak datang tanpa dengan beberapa jangkaan dan tanggungjawab global.

Sebagai salah satu daripada beberapa negara ASEAN yang masih boleh kekal tidak sehaluan dalam persaingan AS-China, Indonesia sepatutnya mempunyai kelayakan yang cukup untuk mengambil peranan pengantara, jika tidak dalam pertikaian China-Filipina, maka dalam ketegangan yang lebih meluas antara dua kuasa besar.

Menteri Luar Indonesia, Retno LP Marsudi berkata pada 2021 bahawa “tidak berbuat apa-apa bukan pilihan” kerana Indonesia memulakan diplomasi aktif untuk membantu menyelesaikan konflik Myanmar. Kita harus menggunakan prinsip yang sama ini kepada konflik yang berterusan di Laut China Selatan.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat