Bakal PM Jepun Ini Tiba Tepat Pada Waktunya

- Advertisement -

TOKYO: Yoshihide Suga, pembantu utama Perdana Menteri Shinzo Abe, telah terpilih sebagai pemimpin Parti Liberal Demokrat yang berkuasa dalam satu kemenangan besar, membuka jalan ke jawatan tertinggi negara sebagai Perdana Menteri.

Undian di Parlimen esok, akan merasmikan perlantikannya.

Untuk Jepun sebagai sebuah negara perindustrian, kemenangan Suga muncul sebagai satu proses pemulihan, pemulihan pasca-Covid 19 sedang melanda negara itu.

Data tinjauan terbaru menunjukkan peningkatan pengeluaran bagi pengeluar. Sektor tertentu seperti mesin dan peralatan pengangkutan jauh lebih baik daripada yang lain. Pengeluaran industri pada bulan Julai meningkat dari sebulan sebelumnya. Sementara itu, pesanan alat mesin berada pada kedudukan konsisten dan bukannya jatuh menjunam.

Pandangan beberapa syarikat terhadap ekonomi Jepun kelihatan semakin optimis, juga dengan jumlah pesanan yang lebih besar. Eksport robot industri ke China dari Jepun, misalnya, meningkat 63.1% dari tahun sebelumnya, menurut penganalisis Sanford C. Bernstein & Co.

Suga akan memastikan bahawa ini berterusan, terutamanya dalam persekitaran semasa.

Tinjauan Reuters baru-baru ini yang dilakukan oleh Nikkei Research menunjukkan bahawa lebih daripada separuh syarikat kecil dan sederhana yang menyertai, menginginkan beliau untuk menguruskan negara dan melaksanakan perkara yang lebih sama, dengan fokus pada reformasi fiskal.

Tetapi itu tidak bermaksud tiada aktiviti pembangunan. Sebilangan besar calon perdana menteri, seperti yang diperhatikan oleh penganalisis CLSA Ltd., adalah “orangnya sendiri”, dengan “tidak kekurangan idea dan … reputasi sebagai penyelesai masalah.”

Adakah mengekalkan status quo bermaksud perbelanjaan fiskal yang jauh lebih besar, akan menjadi persoalan terbuka. Tetapi melalui ucapannya, kecenderungan mantan pekerja kilang kotak kadbod ini menunjukkan komitmen untuk menyokong syarikat-syarikat untuk keluar dari krisis coronavirus, mencapai pertumbuhan ekonomi yang lebih luas, dan membuat pembaharuan lebih efisien. Mereka akan mendapat bantuan kerajaan berupa subsidi dan insentif untuk pekerjaan, perbelanjaan modal dan upah.

Rekod prestasi Suga sangat menjamin.

Awal tahun ini, ketika risiko rantaian bekalan terputus di China menjadi jelas, dia keluar dengan idea untuk menyokong kepelbagaian. Pada waktu itu, kerajaan mengumumkan pakej bernilai $2.2 juta dengan memberi insentif kepada perusahaan untuk memindahkan operasi keluar dari China.

Sementara itu, perdana menteri pada masa depan ini, ingin menggalakkan penyatuan perniagaan kecil dan sederhana, di mana kelangsungan hidup menjadi semakin sukar ketika tahap muflis meningkat. Pengalaman masa lalu Suga menunjukkan dia suka melakukan pembaharuan, seperti terlibat dalam penswastaan ​​perkhidmatan pos di Jepun.

Syarikat gergasi Jepun juga boleh menolong jika diperlukan. Minggu lalu, Nissan Motor Co., yang telah bergelut secara kewangan selama dua tahun terakhir di bawah strategi korporatnya yang gagal dan skandal Carlos Ghosn, memperoleh pinjaman 180 juta yen ($1.4 bilion), di mana 130 juta yen dijamin oleh kerajaan, perjanjian paling besar yang pernah ada. Nissan beribu pejabat di Yokohama, di mana Suga adalah anggota kerajaan tempatan. Sementara itu, dalam sebuah sidang media di tengah-tengah wabak ini, Suga mengatakan bahawa Tokyo akan memberikan sokongan yang luas kepada industri automotif.

Tidak syak lagi, timbul persoalan tentang apa yang akan terjadi kepada galakan tadbir urus korporat Tokyo, apakah itu akan menjadi agenda Suga segera pada tahap pemulihan ini, dan bagaimana aktiviti dana lindung nilai setelah pergerakan proteksionis bergerak awal tahun ini?

Masih lagi, momentum positif berfungsi untuk memihak kepada Suga. Pertimbangan komitmen untuk menjadi tuan rumah Olimpik yang ditangguhkan akibat wabak pada tahun depan. Dalam wawancara dengan Reuters, beliau berkata, negaranya akan melakukan “apa sahaja yang diperlukan” untuk memastikan acara sukan global itu, yang awalnya dirancang untuk musim panas ini, akan dilangsungkan pada tahun 2021. Seperti tahun-tahun sebelumnya, sukan telah mendorong aktiviti pembinaan dan memenuhi ketertiban buku. Harapan lonjakan jumlah pelancong yang masuk dari penganjuran sukan tersebut, akan melonjakan ekonomi negara berkenaan – Bloomberg

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat