Apple Bantu Amerika Bina “Ipod Rahsia”?

- Advertisement -

AMERIKA SYARIKAT: David Shayer sedang duduk di mejanya pada tahun 2005 ketika pegawai atasannya di Apple (AAPL) memintanya untuk mengambil “tugas khas” untuk syarikat itu: menolong Jabatan Tenaga AS membina iPod “rahsia”.

Shayer, salah seorang jurutera perisian awal yang disewa untuk mengerjakan iPod pertama, menjelaskan permintaannya minggu ini dalam catatan blog. Sebagai tambahan kepada ketua perisian iPod, yang menghampirinya pada hari itu, Shayer mendakwa hanya dua orang lain di Apple yang mengetahui mengenai projek itu: naib presiden bahagian iPod dan naib presiden kanan perkakasan. Semua yang terlibat sejak itu meninggalkan syarikat itu, katanya.

Shayer mberkata bahawa dia bertemu dengan dua jurutera dari Bechtel, sebuah syarikat kontraktor pertahanan AS, dan diberitahu bahawa mereka akan membina iPod – yang harus dia lakukan hanyalah memberikan bantuan yang mereka perlukan dari Apple. IPod itu harus kelihatan dan berfungsi seperti iPod biasa, tetapi akan mengandungi beberapa perkakasan rahsia yang dapat merekam data dan tidak dapat dikesan oleh pengguna kebanyakkan, kata Shayer.

“Ini bukan kerjasama dengan Bechtel dengan kontrak dan pembayaran,” tulis Shayer. “Apple membuat permintaan di bawah Jabatan Tenaga.”
Apple, Bechtel dan Jabatan Tenaga tidak segera menjawab permintaan untuk memberi komen mengenai projek tersebut.

Kerjasama dengan kerajaan untuk menambahkan ciri rahsia pada produk Apple itu, bertentangan dengan pertembungan syarikat dengan FBI dan Jabatan Kehakiman dalam beberapa tahun kebelakangan ini kerana penolakannya untuk membina “pintu belakang” di iPhone. Apple berulang kali menolak tuntutan pihak berkuasa AS untuk membenarkan akses ke iPhone seorang suspek tembakan rambang, dengan berkata penyelesaian seperti itu akan menjejaskan privasi bagi semua penggunanya.

Shayer berkata dia tidak pernah mengetahui dengan tepat jenis perkakasan yang ingin ditambahkan oleh kedua jurutera Bechtel ke iPod rahsia itu, dan mereka berhati-hati untuk merahsiakan perkara itu daripadanya. Tetapi dia memang mempunyai teori: mereka mungkin telah membina “stealth Geiger counter” untuk mengukur tahap radioaktif.

“Anda dapat berjalan-jalan di sekitar bandar, dengan santai mendengarkan lagu anda, sambil merekam bukti radioaktiviti — misalnya mencari uranium yang diseludup atau dicuri, atau bukti program pengembangan senjata – tanpa kemungkinan media atau orang ramai akan mendapat tahu dari apa yang berlaku, “tulisnya – CNN

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat