Tahun Baru Cina tidak meredakan ketegangan di Laut China Selatan

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Media South China Morning Post (SCMP) melaporkan pasukan utama tentera China, Tentera Pembebasan Rakyat (People’s Liberation Army) menjalankan operasi rutin pada Malam Tahun Baru Cina.

Tentera China turut berikrar untuk memastikan keselamatan negara dan kestabilan sosial semasa cuti.

Tentera China mengumumkan bahawa mereka menjalankan rondaan rutin di Laut China Selatan dalam suasana ketegangan dengan Filipina berkenaan laluan laut yang dipertikaikan dan rancangan Manila untuk meningkatkan penempatan tentera berdekatan Taiwan.

Akaun Wechat rasmi Komando Tentera Pembebasan Rakyat di kawasan selatan laut tersebut mengatakan pasukan laut dan udara mereka menjalankan rondaan rutin di perairan yang dipertikaikan pada Malam Tahun Baru Cina pada hari Jumaat.

“Pasukan di pentas ini sentiasa berada dalam keadaan berjaga-jaga dan akan mempertahankan dengan tegas kedaulatan, keselamatan, dan hak serta kepentingan maritim negara,” demikian kenyataan itu.

Komando ini meliputi negeri-negeri selatan Guangdong, Hainan, Hunan, Yunnan, dan wilayah autonomi Guangxi Zhuang, serta kawasan pantai Hong Kong dan Macau.

Latihan ini berlaku sehari selepas Kementerian Luar Negeri China memberi amaran kepada Manila agar tidak “bermain dengan api” sebagai tindak balas terhadap berita bahawa Menteri Pertahanan Filipina Gilberto Teodoro Jnr telah memerintahkan peningkatan tentera dan pembinaan di Batanes, wilayah utara negara pulau itu, yang terletak kurang dari 200km (124 batu) dari Taiwan.

“Bermula tahun 2024, tempo operasi Angkatan Bersenjata Filipina akan lebih tinggi,” kata Teodoro menurut kenyataan rasmi awal minggu ini.

Ini juga berlaku ketika PLA Daily menyatakan bahawa tentera di teater yang berbeza akan tetap berwaspada dan berjanji untuk memastikan keselamatan negara dan kestabilan sosial semasa cuti Tahun Baru Cina.

Jurucakap Kementerian Luar Negeri, Wang Wenbin, berkata pada hari Khamis lalu bahawa Taiwan berada “di pusat” kepentingan utama Beijing dan mewakili “garisan merah dan garis dasar” yang tidak akan dikompromi.

Beijing melihat Taiwan sebagai sebahagian dari wilayahnya yang akan dipersatukan dengan kekerasan jika perlu. Kebanyakan negara, termasuk Filipina dan Amerika Syarikat, tidak mengiktiraf Taiwan sebagai negara yang berdiri sendiri.

Walau bagaimanapun, Washington menentang sebarang cubaan untuk merebut pulau yang autonomi itu dengan kekerasan dan berkomitmen untuk membekalkannya dengan senjata.

“Pihak Filipina harus memahaminya dengan jelas, bertindak dengan bijaksana, dan menahan diri daripada bermain dengan api berkaitan dengan isu Taiwan, supaya mengelakkan diri daripada dieksploitasi oleh orang lain dan membawa kepada kerugian mereka sendiri,” kata Wang.

Beliau menambah bahawa China dan Filipina mempunyai sejarah persahabatan yang panjang dan seharusnya memperlakukan satu sama lain dengan saling hormat mengenai isu kedaulatan negara dan integriti wilayah serta mengelakkan campur tangan dalam hal-hal dalaman satu sama lain.

Beberapa minggu lalu, pembantu Menteri Luar Negeri China Nong Rong dan di bawah Setiuasaha Luar Negeri Filipina, Theresa Lazaro, bertemu di Shanghai, di mana Lazaro mengulangi bahawa Manila mematuhi dasar satu China dan akan terus melaksanakannya.

Kedua-dua pihak juga bersetuju untuk meningkatkan komunikasi maritim dan mengurus konflik dan perbezaan melalui perbualan mesra mengenai perairan yang dipertikaikan.

Tahun lalu, di tengah-tengah hubungan yang renggang dengan Beijing, Manila meningkatkan jumlah pangkalan tentera Filipina yang boleh diakses oleh pasukan Amerika, termasuk tiga yang menghadap Taiwan.

Mesyuarat dua hala “2+2” antara Setiausaha Negara Amerika Antony Blinken dan Menteri Pertahanan Lloyd Austin dan rakan sejawat mereka dari Filipina, Enrique Manalo dan Teodoro, dijadualkan berlangsung pada bulan Mac nanti dan Laut China Selatan dijangka akan menjadi topik perbincangan yang utama.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat