Malaysia bukan Banana Republic, Anwar selar Goldman Sachs

- Advertisement -

SINGAPURA: Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim memberi amaran kepada bank pelaburan Goldman Sachs untuk bekerjasama mengembalikan dana 1MDB kepada Malaysia atau berhadapan tindakan lebih tegas dari Malaysia.

Perdana Menteri berkata wang itu mesti dipulangkan untuk pendidikan rakyat, penjagaan kesihatan awam dan kemudahan asas.

“Kami bukan ‘Banana Republic’ yang anda boleh rompak dan tinggalkan.

“Saya akan berada di Amerika Syarikat minggu depan dan berharap dapat mencari penyelesaian secara baik untuk isu ini,” katanya pada sesi ucapan dalam Sidang Kemuncak Tahunan Milken Institute Asia ke-10 di sini semalam(13 Sep).

Beliau berkata, komuniti pelaburan sedar bagaimana skandal itu menyebabkan ekonomi Malaysia terjejas.

Menurut Anwar, skandal itu tidak akan berlaku tanpa keterlibatan institusi kewangan antarabangsa, khususnya Goldman Sachs.

“Anda tidak boleh mengatakan bahawa isu ini sudah selesai kerana ia telah dipersetujui oleh pendahulu saya. Saya juga mempunyai isu untuk dibangkitkan.

“Mengapa mereka tidak boleh terlibat dan berbincang. Kami tidak mahu memanjangkan perkara ini,” katanya, sambil menambah bahawa Goldman Sachs masih belum berbincang mengenai perkara itu.

Anwar bagaimanapun enggan mendedahkan berapa banyak dana yang telah dikembalikan kepada negara setakat ini.

“Saya tidak boleh mendedahkan buat masa ini, bagaimanapun, kami berharap dapat memperoleh sebanyak mungkin,” katanya.

Anwar juga memberi gambaran mungkin menyeret bank pelaburan tersebut ke mahkamah sekiranya tiada jalan penyelesaian lain.

Katanya, beliau belum menetapkan garis masa untuk menyelesaikan isu itu kerana ia sudah berlarutan sejak beberapa tahun lalu.

Goldman Sachs bersetuju untuk membayar AS$2.5 bilion (RM11.62 bilion) secara tunai dan memulangkan AS$1.4 bilion (RM6.5 bilion) sebagai aset dalam penyelesaian semasa pentadbiran bekas perdana menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Menurut laporan lepas, Goldman Sachs telah membantu 1MDB mengumpul AS$6.5 bilion (RM30.22 bilion) dalam dua tawaran bon yang menjaringkan yuran AS$600 juta (RM2.7 bilion) bank itu.

Pada bulan Mac, bekas pegawai bank Goldman Sachs Roger Ng didapati bersalah di mahkamah AS kerana membantu menggelapkan berbilion-bilion daripada 1MDB.

Anwar menyertai dua sesi di sidang kemuncak terbabit.

Sesi satu jam pertama, ‘A Conversation with the Prime Minister of Malaysia’ telah dikendalikan oleh ketua wartawan antarabangsa Bloomberg untuk Asia Tenggara, Haslinda Amin.

Ia kemudian diikuti dengan sesi 45 minit lagi, ‘Tinjauan Pelaburan Malaysia: Perbualan antara Perdana Menteri dan Pelabur Global’, yang dikendalikan oleh pengerusi Asia Milken Institute, Robin Hu.

Anwar juga bertemu dengan rakan sejawatannya dari Singapura Lee Hsien Loong.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat