Tuntutan, cadangan China jelas bertentangan kepentingan Filipina

- Advertisement -

MANILA -Kementerian Luar Filipina pada Selasa berkata, pihaknya ia telah menerima beberapa cadangan berkaitan maritim dari China.

Bagaimanapun, tegas Filipina cadangan-cadangan itu tidak boleh dipertimbangkan kerana bertentangan dengan kepentingan nasional negara Asia Tenggara itu.

Lapor Reuters, ketegangan antara Manila dan Beijing mengenai perairan yang menjadi pertikaian di Laut China Selatan telah memuncak dalam beberapa bulan kebelakangan ini.

Minggu lalu, Filipina menuduh Pengawal Pantai China menembak meriam air ke arah salah sebuah kapalnya yang terlibat dalam misi bekalan semula di kawasan itu, mencederakan empat anggota tentera laut.

Antara cadangan terbaru dari China ialah “menegaskan tindakan yang akan dianggap sebagai persetujuan atau pengiktirafan terhadap kawalan dan pentadbiran China ke atas Ayungin Shoal” dan Filipina tidak boleh mempertimbangkan cadangan sedemikian “tanpa melanggar perlembagaan atau undang-undang antarabangsa, kata “Jabatan Luar Negeri (DFA) berkata dalam satu kenyataan.

Ayungin ialah nama Filipina untuk Second Thomas Shoal, yang China panggil Renai reef.

DFA menjawab artikel berita Manila Times yang memetik “pegawai China berpangkat” yang enggan dikenali sebagai berkata bahawa cadangan Beijing untuk menormalkan keadaan di Laut China Selatan “ditemui tanpa tindakan” oleh kerajaan Filipina.

“Dari awal lagi, DFA ingin menekankan bahawa Filipina sedang mendekati rundingan sulit ini dengan penuh keikhlasan dan niat baik,” katanya.

“Oleh itu, kami terkejut dengan pendedahan China mengenai butiran sensitif perbincangan dua hala kami,” katanya.

China membentangkan 11 kertas konsep yang dicadangkan untuk menguruskan Thomas Shoal Kedua dan isu perikanan di sekitar Scarborough Shoal, antara lain, lapor Manila Times, memetik pegawai China itu.

China menuntut hampir keseluruhan Laut China Selatan dan telah mengerahkan kapal untuk meronda atol yang dipertikaikan yang terletak dalam zon ekonomi eksklusif (ZEE) Filipina.

Dalam insiden terbaru apabila meriam air digunakan, China berkata kapal Filipina secara haram menceroboh sehingga terpaksa mengambil langkah kawalan.

Walaupun keputusan 2016 oleh Mahkamah Timbang Tara Tetap yang mendapati bahawa tuntutan meluas China tidak mempunyai asas undang-undang, China mengekalkan pada hari Rabu ia “mempunyai kedaulatan yang tidak dapat dipertikaikan ke atas Kepulauan Laut China Selatan.”

“China dan Filipina tidak mempunyai pertikaian wilayah di Laut China Selatan,” kata jurucakap kementerian luar Wang Wenbin pada Selasa.

Wenbin berkata China telah mengemukakan inisiatif kepada Filipina “untuk mengawal keadaan maritim dan bekerjasama.”

“Ini menunjukkan keikhlasan dan muhibah kami. Malangnya, Filipina tidak membalas, tetapi membuat provokasi dan pelanggaran di Laut China Selatan, menjejaskan suasana kerjasama,” kata Wenbin.

Filipina tidak mengabaikan cadangan China, kata DFA, sambil menambah ia mengemukakan cadangan balas yang dijawab oleh China dengan membentangkan cadangan balasnya sendiri yang “tidak menggambarkan kepentingan kami mengenai isu-isu seperti Laut China Selatan.”

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat