50 kapal milik China mendekati ZEE Filipina, ketegangan memuncak Manila- Beijing

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Ketika ketegangan tuntutan wilayah memuncak kelihatan hampir 50 kapal milik China dikesan menghampiri Zon Ekonomi Eksklusif (ZEE) Filipina.

Pegawai tentera Filipina berkata, sekumpulan besar kapal China dan bot nelayan telah dikesan di wilayah yang dipertikaikan di Laut China Selatan.

Katanya, bot-bot China itu dilihat berada di perairan ZEE Filipina.

Daripada jumlah kapal itu, tujuh adalah dari Pengawal Pantai China (CCG), 18 dari militia maritim China, dan 29 adalah kapal nelayan atau bot kecil.

Mereka dikesan di sekitar empat pulau di laut yang menjadi pertikaian, termasuk Scarborough Shoal (Bajo de Masinloc), Second Thomas Shoal (Ayungin Shoal), Pulau Thitu (Pulau Pag-asa), dan Lankiam Cay (Pulau Panata).

Tindakan ini telah mencetuskan ketegangan yang sangat memuncak di Laut China Selatan yang dipertikaikan.

“Berikut adalah penampakan kapal China di Laut Filipina Barat setakat 4 petang 11 Mac, di Bajo de Masinloc, lima kapal Pengawal Pantai China, 18 kapal militia maritim China, dan 10 bot kecil China,” kata jurucakap Angkatan Tentera Filipina (AFP) baharu, Francel Padilla.

Ujarnya, di Ayungin Shoal, satu kapal pengawal pantai China, enam kapal nelayan China.

“Manakala di Pulau Pag-asa, satu kapal Pengawal Pantai China dan enam kapal nelayan China.

“Di Pulau Panata, tujuh kapal nelayan China,” jelas beliau lapor Express.

Perkara ini tercetus selepas jurucakap Kementerian Luar China, Wang Wenbin mendakwa bahawa China mempunyai “kedaulatan yang tidak dapat dipertikaikan” ke atas pulau-pulau di Laut China Selatan.

Wenbin juga menuduh Filipina menolak cadangan China untuk menguruskan pertikaian di laut.

Pun begitu, Presiden Ferdinand Marcos Jr. telah menafikan dakwaan ini tetapi berkata ia terjadi di atas premis yang “dipertikaikan”.

Konvensyen Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai Undang-undang Laut mentakrifkan ZEE sebagai garisan sembilan sengkang yang menjangkau 200 batu nautika (370 kilometer) milik Filipina yang mempunyai hak tunggal untuk meneroka dan mengeksploitasi sumber semula jadi.

Insiden baru-baru ini merupakan kesinambungan pertempuran tegang antara Manila dan Beijing, yang menuntut kedaulatan ke atas sebahagian besar Laut China Selatan, dalam beberapa tahun kebelakangan ini.

Pengisytiharan ini dianggap sebagai pelanggaran undang-undang antarabangsa, terutamanya apabila tribunal 2016 oleh Mahkamah Tetap Timbang Tara menyimpulkan bahawa tuntutan China tidak mempunyai asas undang-undang.

Tetapi China tidak mengendahkan keputusan itu dan terus bergelut dengan kedaulatan dari Filipina. Pada 2012, sebagai contoh, Filipina melihat lima kapal Pengawal Pantai China, 10 bot kecil, dan 18 kapal militia maritim.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat