Virus Penyebab Covid-19 Boleh Bertahan Selama 28 Hari Pada Gelas, Wang Kertas; Menurut Kajian Australia

- Advertisement -

MELBOURNE / SYDNEY – Virus yang menyebabkan COVID-19 dapat bertahan pada wang kertas, kaca dan keluli tahan karat sehingga 28 hari, jauh lebih lama daripada virus selesema, kata para penyelidik Australia pada hari Isnin, yang menekankan perlunya pembersihan dan pencucian tangan bagi memerangi virus.

Penemuan dari kajian yang dilakukan oleh agensi sains kebangsaan Australia, CSIRO, menunjukkan bahawa dalam persekitaran yang sangat terkawal virus itu tetap menular lebih lama daripada kajian lain.

Penyelidik CSIRO mendapati bahawa pada suhu 20 darjah Celsius (68 darjah Fahrenheit) virus SARS-COV-2 tetap menular selama 28 hari di permukaan licin seperti wang kertas plastik dan kaca yang terdapat di skrin telefon bimbit. Kajian ini diterbitkan dalam Jurnal Virologi.

Sebagai perbandingan, virus Influenza A dapat bertahan di permukaan selama 17 hari.

“Ini benar-benar memperkuatkan lagi kepentingan mencuci tangan dan membersihkan diri sekerap mungkin dan pastinya membersihkan permukaan yang mungkin dicemari oleh virus,” kata ketua penyelidik kajian Shane Riddell.

Kajian ini melibatkan pengeringan virus pada lendir tiruan pada pelbagai permukaan dengan kepekatan serupa dengan sampel dari pesakit COVID-19 dan kemudian memulihkan virus tersebut selama sebulan.

Eksperimen yang dilakukan pada suhu 20, 30 dan 40 darjah C menunjukkan virus itu bertahan lebih lama pada suhu yang lebih sejuk, lebih lama di permukaan licin daripada pada permukaan kompleks seperti kapas, dan lebih lama di wang kertas daripada pada wang kertas plastik.

“Oleh itu, menjelang musim panas sudah tentu akan menjadi faktor penting bahawa virus tidak akan bertahan lama pada suhu yang lebih panas,” kata Riddell, merujuk pada musim panas selatan hemisfera yang akan datang.

Semua eksperimen dilakukan dalam gelap untuk menghilangkan kesan sinar ultraviolet, kerana penyelidikan telah menunjukkan sinar matahari secara terus, dapat membunuh virus.

“Jadi, di dunia sebenar, hasilnya mungkin lebih singkat daripada yang dapat kita tunjukkan,” kata Riddell kepada Reuters.

Para penyelidik berkata, memandangkan protein dan lemak dalam cairan tubuh juga dapat meningkatkan jangka hayat virus, kajian mereka dapat membantu menjelaskan penyebaran virus yang jelas di persekitaran yang sejuk seperti kemudahan pembungkus daging.

Australia telah berjaya atau jauh lebih baik daripada kebanyakan negara amju lain dalam memerangi COVID-19, dengan jumlah jangkitan sekitar 27,000 kes dan 898 kematian pada populasi seramai 25 juta orang.

Pusat jangkitan kedua negara di negara itu di wilayah Victoria, melaporkan 15 kes baru pada hari Isnin, yang menunjukkan sasaran kurang dari lima yang telah ditetapkan oleh pemerintah untuk meringankan penutupan keras di ibu negara Melbourne.

New South Wales, negeri yang paling ramai penduduknya, melaporkan enam kes baru pada hari Isnin, lima daripadanya adalah pengembara yang sedang menjalani proses kuarantin – Reuters.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat