Covid-19: Rusia Dah Ada Vaksin Kata Putin!

- Advertisement -

RUSIA secara rasmi telah mendaftarkan vaksin coronavirus, dibangunkan oleh Institut Gamaleya yang berpusat di Moscow, kata Presiden Vladimir Putin di TV kerajaan Rusia pada hari Selasa.

Bercakap secara langsung melalui sidang video dengan menteri kabinetnya, Putin mengatakan bahawa vaksin berkenaan telah melalui semua pemeriksaan yang diperlukan.

“Vaksin terhadap coronavirus telah didaftarkan untuk pertama kalinya di dunia pagi ini,” kata Putin, sambil menambahkan: “Saya tahu bahawa ia berfungsi dengan cukup berkesan, ia membentuk kekebalan yang stabil.”

“Jadi, kami yang pertama mendaftar. Saya harap kerja rakan sekerja asing kami juga akan bergerak, dan lebih banyak produk sama akan muncul di pasaran antarabangsa yang dapat digunakan,” kata Putin.

Presiden Rusia itu mendedahkan bahawa salah seorang anak perempuannya telah mengambil vaksin berkenaan; suhu badannya naik sedikit tinggi selepas mendapat suntikan, tetapi sekarang dia dalam keadaan lebih baik.

“Saya juga tahu (keberkesanan vaksin) ini, kerana salah seorang anak perempuan saya telah disuntik dengannya,” katanya.

“Saya rasa dengan cara ini dia mengambil bahagian dalam eksperimen. Selepas suntikan pertama suhu badannya adalah 38 [darjah Celsius], keesokan harinya 37-dan itu sahaja. Selepas suntikan kedua suhu juga sedikit lebih tinggi tetapi itu saja, kemudian turun kembali. Sekarang dia berasa sihat. ”

Laporan mengenai vaksin Rusia telah muncul di tengah-tengah kebimbangan mengenai keselamatan, keberkesanan dan tuduhan bahawa negara itu telah meninggalkan langkah penting dalam pembangunannya.

Pegawai Rusia memberitahu CNN sebelumnya bahawa percubaan Tahap III yang paling penting akan dilakukan setelah pendaftaran vaksin di negeri ini. Rusia tidak mengeluarkan data saintifik mengenai ujian vaksinnya dan CNN tidak dapat mengesahkan keselamatan atau keberkesanannya.

Pengkritik berkata, gesaan negara itu untuk menghasilkan vaksin datang di tengah-tengah tekanan politik dari Kremlin, yang ingin menggambarkan Rusia sebagai pendahulu dalam teknologi penghasilan vaksin tersebut -CNN

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat