Isham Jalil Kelirukan Perwakilan Demi Menghalalkan Kerjasama UMNO-DAP : Aktivis

- Advertisement -

JOHOR BAHRU: Kenyataan Ketua Penerangan UMNO Malaysia Saudara Isham Jalil yang mencadangkan Perlembagaan UMNO dipinda agar jawatan Presiden dan Timbalan Presiden tidak dipertandingkan cuba mengelirukan perwakilan UMNO.

Aktivis Pemuda UMNO, Syed Mohd Syed Nasir  berkata, kenyataan Isham ini melambangkan kegoyahan serta terdesaknya penyandang jawatan untuk terus kekal berkuasa.

Jelas Syed lagi, cubaan ini demi menghalalkam agenda UMNO bersama DAP.

“Pada 7 Januari 2023 Ketua Penerangan UMNO Malaysia mencadangkan supaya meminda perlembagaan untuk jawatan Presiden UMNO dan Timbalan Presiden UMNO tidak dipertandingkan di pemilihan akan datang, gerakan ini melambangkan kegoyahan serta terdesaknya mereka ini untuk kekal berkuasa.

”Mengapa kempen-kempen yang menafikan hak sebagai perwakilan umno untuk memilih ini dibenarkan oleh akar umbi?” soalnya.

Menurut Syed lagi, Isham Jalil tidak mempunyai alasan yang kukuh untuk menghalalkan perkara begini berlaku didalam UMNO dan ia merupakan satu pencabulan terhadap demokrasi yang telah wujud sekian lama dalam parti.

Dalam pada itu, kenyataan beliau ketika itu berkenaan tentang sejarah parti yang dikeluarkan oleh Isham Jalil juga salah dan tidak peka dengan sejarah parti.

“Isham jalil bukanlah individu yang layak untuk menentukan apa halatuju parti, sedangkan beliau hanya Ketua Penerangan UMNO Malaysia “Lantikan” yang dibuat oleh Presiden UMNO, perjuangan berkepentingan ini tidak boleh dibenarkan sama sekali.

”Raikan demokrasi, perwakilan serta ahli Umno di peringkat akar umno lebih berhak serta layak memilih pemimpin mereka untuk terajui parti keramat ini.” ujar Syed.

Terdahulu, tular video Ketua Penerangan UMNO Malaysia memberi taklimat kepada perwakilan UMNO Selangor sekaligus terdedahnya gerakan dan wujudnya strategi ‘Gerakan Dewan Merdeka’ bagi mempastikan jawatan Presiden dan Timbalan tidak dipertandingkan.

Isham dalam taklimat berkata, jikalau jawatan Presiden dan Timbalan Presiden UMNO tidak dipertandingkan, UMNO tidak perlu meminda Perlembangaan pada Perhimpunan Agung UMNO (PAU) 2022 yang akan berlangsung pada 11-14 Januari 2023 ini.

“So.. kita tak perlu pinda Perlembagaan tapi kita boleh mencapai persetujuan dalam Perhimpunan Agung UMNO Malaysia dan persetujuan ini boleh dicapai dengan USUL…”. Kata Isham pada Majlis Taklimat bersama UMNO Selangor.-SUARATV

 

 

 

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat