Pesawat Pejuang F16 ‘Dipandu’ AI, Akan Menentang Juruterbang Sebenar

- Advertisement -

WASHINGTON – Algoritma kecerdasan buatan akan berhadapan dengan juruterbang F-16 sebenar dalam simulasi pertempuran udara pada akhir bulan ini, menurut kenyataan oleh Agensi Projek Penyelidikan Lanjutan Pertahanan A.S. pada 7 Ogos.

Simulasi itu – yang merupakan pertandingan ketiga dan terakhir dalam Percubaan AlphaDogfight DARPA – akan berlangsung pada 20 Ogos. Acara ini akan dilakukan secara maya kerana wabak coronavirus yang sedang berlaku.

Ujian AlphaDogfight dicipta untuk menunjukkan kemampuan sistem AI yang canggih dalam peperangan udara. Lapan pasukan dipilih tahun lalu untuk menyertai pertandingan akhir yang akan berlangsung dari 18-20 Ogos.

Pertandingan ini juga merupakan sebahagian dari program DARPA Air Combat Evolution, atau ACE, yang dimulakan pada tahun 2019, dan bertujuan untuk mengotomatisasi pertempuran udara ke udara serta meningkatkan keyakinan manusia terhadap sistem AI untuk meningkatkan interaksi manusia dan mesin.

“Kami tidak dapat menjadi tuan rumah pertandingan akhir di AFWERX, Las Vegas kerana pada awalnya kami merancang dengan juruterbang tempur dari Sekolah Senjata Tentera Udara di Pangkalan Tentera Udara Nellis yang berdekatan,” kata Kolonel Dan Javorsek, pengurus program di Pejabat Teknologi Strategik DARPA dalam satu kenyataan.

“Kami masih teruja untuk melihat bagaimana algoritma AI berperanan antara satu sama lain dengan manusia yang dilatih sebagai juruterbang tempur dan berharap kesemua mereka dari Angkatan Udara, Tentera Laut, dan Kor Marinir, serta pemimpin dan anggota tentera Komuniti teknologi AI akan mendaftar dan menonton secara dalam talian. Sangat mengagumkan untuk melihat sejauh mana pasukan ini telah mengembangkan AI untuk pertempuran jarak dekat secara automatik dalam masa kurang dari satu tahun. ”

Lapan pasukan tersebut ialah Aurora Flight Sciences, EpiSys Science, Georgia Tech Research Institute, Heron Systems, Lockheed Martin, Perspecta Labs, PhysicsAI dan SoarTech.

Pada hari pertama pertandingan, pasukan akan membuat algoritma masing-masing terhadap lima sistem AI yang dikembangkan oleh Makmal Fizik Gunaan Johns Hopkins. Pasukan akan saling berhadapan dalam kejohanan round-robin pada hari kedua, dengan hari ketiga menampilkan empat pasukan teratas yang bersaing dalam kejohanan penyingkiran tunggal untuk kejuaraan. Pemenang kemudian akan terbang melawan juruterbang manusia.

“Tidak kira sama ada manusia atau mesin yang akan memenangi pertarungan terakhir, percubaan AlphaDogfight adalah mengenai meningkatkan kepercayaan terhadap AI,” kata Javorsek. “Sekiranya juara AI memperoleh penghormatan juruterbang F-16, kita akan datang selangkah lebih dekat untuk mencapai kerja sama mesin-manusia yang efektif dalam pertempuran udara, yang merupakan tujuan program ACE.” – Shepard News

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat