Petronas tidak peduli tuntuan China, beroperasi dalam maritim Malaysia

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Tuntutan China terhadap Laut China Selatan baru-baru ini dalam Peta Standard China Edisi 2023 yang baru dikeluarkan yang melibatkan garisan maritim yang menceroboh sempadan Sabah dan Sarawak tidak diiktiraf oleh Malaysia.

Presiden/Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Petroliam Nasional Bhd (Petronas), Tan Sri Tengku Muhammad Taufik Tengku Aziz menyatakan aktiviti huluan syarikat minyak negara itu berada dalam wilayah kedaulatan negara.

“Aktiviti huluan kita adalah dalam hak kedaulatan negara kita. Petronas akan bersungguh-sungguh mempertahankan hak Malaysia untuk membangunkan aset dan rizab tenaga untuk keselamatan tenaganya sendiri,” katanya.

Tambah beliau, persoalan berkenaan tuntutan semua aktiviti kumpulannya membabitkan lapangan gas Kasawari dan padang luar pesisir Timi di Sarawak.

Bagaimanapun, beliau juga menyatakan dengan penuh minat bahawa jangkauan China telah berkembang melebihi tuntutannya.

Baru-baru ini, Menteri Luar Negeri Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir menyatakan bahawa kerajaan akan menghantar notis bantahan kepada China untuk menyatakan rasa terkilan berhubung tuntutan tersebut.

“Ini sudah menjadi amalan kami apabila menangani isu seperti ini, dan berdasarkan kenyataan yang dikeluarkan Wisma Putra pada 30 Ogos lalu, langkah seterusnya termasuk menghantar nota bantahan,” katanya.

Notis bantahan itu bertujuan untuk menyatakan ketidaksetujuan Malaysia terhadap pengeluaran China Standard Map Edition 2023 oleh Kementerian Sumber Asli China yang merangkumi wilayah maritim Malaysia berhampiran Sabah dan Sarawak, Brunei, Filipina, Indonesia dan Vietnam, serta pelbagai lokasi. di India.

Selain itu, kementerian juga menyatakan bahawa peta itu tidak mempunyai kuasa mengikat ke atas Malaysia.

“Malaysia juga melihat isu Laut China Selatan sebagai perkara yang kompleks dan sensitif.

“Isu ini perlu ditangani secara aman dan rasional melalui dialog dan perbincangan berdasarkan undang-undang antarabangsa, termasuk Konvensyen Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai Undang-undang Laut 1982 (UNCLOS 1982),” kata kementerian itu dalam satu kenyataan pada 30 Ogos.

Kementerian memberi jaminan bahawa Malaysia terus komited untuk bekerjasama bagi memastikan semua pihak melaksanakan Deklarasi Perilaku Pihak di Laut China Selatan secara menyeluruh dan berkesan.

“Malaysia juga komited kepada rundingan yang berkesan dan substantif mengenai Tatakelakuan di Laut China Selatan, dengan matlamat untuk memuktamadkan kod itu secepat mungkin,” tambah kementerian itu lagi.

Berkaitan dengan isu Laut China Selatan, kerajaan sebelum ini menyatakan bahawa Malaysia secara konsisten menolak tuntutan mana-mana pihak asing terhadap kedaulatan, hak kedaulatan dan bidang kuasa ke atas ciri maritim atau kawasan maritim berdasarkan Peta Baharu Malaysia 1979.

Edisi Peta Piawai China 2023 dikeluarkan oleh Kementerian Sumber Asli China semasa sambutan Hari Publisiti Ukur dan Pemetaan dan Minggu Publisiti Kesedaran Pemetaan Kebangsaan pada 28 Ogos di daerah Deqing, wilayah Zhejiang.

Sistem perkhidmatan peta standard beroperasi di laman web rasmi Kementerian Sumber Asli, menyediakan satu siri peta standard untuk orang ramai, laporan itu memetik Zhang Wenhui, pengarah Pusat Kajian Teknologi Peta Kementerian.

Pemetaan dan maklumat geografi memainkan peranan penting dalam meningkatkan pembangunan negara, memenuhi keperluan semua lapisan masyarakat, menyokong pengurusan sumber asli dan membantu pembinaan ekologi dan tamadun, kata ketua perancang kementerian Wu Wenzhong.

Jumaat lalu, Filipina menyertai India dan Malaysia dalam menentang peta itu. India telah membuat bantahan diplomatik dengan Beijing berhubung peta yang menunjukkan China menuntut wilayah India di Himalaya.

Brunei, Vietnam dan Taiwan juga mempunyai tuntutan di Laut China Selatan, selain Malaysia dan Filipina.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat