Adakah ini masa sesuai untuk PMX merombak kabinet?

- Advertisement -

Oleh: Rahman Husin

Bagaimana untuk menilai sebuah kabinet yang baik di mata rakyat?

Sejak pertukaran pertama Kerajaan pada 2018, kita mempunyai sekurang-kurangnya empat set gabungan pemerintah yang berbeza, empat Perdana Menteri bersilih ganti, dan lebih daripada seratus pemimpin pelbagai parti telah dilantik Menteri dan Timbalan Menteri.
Sebelum ini, purata tempoh pekerjaan paling diidamkan Malaysia iaitu Perdana Menteri adalah sekitar 9-10 tahun, tetapi sejak lima tahun lalu, purata semasa berlegar sekitar satu tahun (atau lebih tepatnya hanya 500 hari).

Rakyat pada hari ini mempunyai tuntutan dan harapan yang tinggi terhadap Kerajaan dan anggota Kabinet mereka. Dalam era media sosial hari ini, kumpulan Menteri yang mempunyai keistimewaan ini, atau mereka yang terpilih sentiasa akan menjadi perhatian – sama ada untuk mempertahankan hak rakyat, kebaikan, dan juga untuk hal-hal yang lain. Menarik untuk diperhatikan mengenai perspektif ini – apakah sifat, nilai atau kemahiran yang dirasakan oleh rakyat sebagai Menteri yang baik dan berwibawa?

Kerja keras dan sifat merendah diri

Semua orang suka seorang Menteri yang bekerja keras – rakyat mengimpikan seorang pemimpin yang bekerja tanpa jemu, sepanjang masa untuk kepentingan pengundi mereka. Pemimpin yang kerap turun padang, dan sentiasa mengambil tahu denyut nadi rakyat.

Rakyat juga mahukan seorang pemimpin yang tidak ponteng sidang parlimen kerana mereka tahu bahawa suara dan kebimbangan rakyat tidak akan didengari jika mereka tidak bercakap mengenainya. Pemimpin impian ini adalah mereka yang walaupun begitu popular dan bergaji besar, tetap merendah diri dan akan sentiasa bersama-sama pengundinya.

Hari ini di Malaysia, sangat sedikit pemimpin yang telah melaksanakan tugas dengan baik; sesetengah memilih untuk bersenang-senang di pejabat besar mereka dan menggunakan kuasa untuk kepentingan peribadi, manakala yang lain kelihatan menikmati populariti baharu ini dengan menonjolkan diri mereka kepada media semata-mata untuk dianggap sebagai seorang yang popular. Sedihnya walaupun kerajaan telah bertukar, ada lagi menteri yang mengamalkan slogan, “Jangan makan ayam kalau ayam mahal” –. Bagaimana dengan sikap sebegini mereka dapat merasai denyut nadi rakyat?

Cekap dan berhasil

Ahli kabinet yang dilantik memikul tanggungjawab yang besar untuk menetapkan hala tuju dan memastikan kejayaan pelaksanaan pelbagai industri dan kepentingan negara.

Sekurang-kurangnya, kita semua mengharapkan seorang Menteri yang cekap, berpengetahuan dan dipacu prestasi. Bukan tugas mudah untuk mengetuai Kementerian yang mempunyai ribuan kakitangan, yang memberi kesan kepada pelaburan negara bernilai berbilion dolar, usaha untuk memangkin ekonomi dan melaksanakan tanggungjawab sosial kepada negara. Seseorang pemimpin itu harus memiliki kualiti kepimpinan yang kuat dan luar biasa, dan memberi tumpuan kepada hasilnya – tanpa mengira tekanan luaran dan dalaman.

Walau bagaimanapun, seorang lagi Menteri yang baru dilantik dilihat meleset dan menentang kata-katanya sendiri, mengenai dasar 5G nasional yang akan memberi kesan kepada berjuta-juta rakyat Malaysia di seluruh negara. Beliau juga dikatakan telah membuat keputusan penting mengenai perkara itu tanpa menjelaskannya secara dalaman dengan pihak berkepentingan lantas meletakkan tadbir urus dalam risiko.

Keputusan yang dibuat oleh beliau dengan cara yang meragukan iaitu, tanpa kehadiran Ketua Setiausaha Kementerian serta agensi yang bertanggungjawab. Ini dilakukan walaupun terdapat banyak seruan daripada pihak berkepentingan yang tidak menyokong keputusan yang dibuatnya itu.

Integriti dan kejujuran

Ini adalah sifat yang paling didambakan didalam hati dan sanubari seorang pemimpin. Jawatan sebagai seorang menteri yang sentiasa berhadapan dengan pelbagai dugaan sama ada untuk terus jujur melaksanakan tugas mereka ataupun menggunakan kuasa demi kepentingan peribadi.

Bayangkan betapa besarnya kuasa seorang Menteri, hanya dengan secalit tandatangan mereka, mereka mampu untuk mengubah dasar negara dan boleh menyebabkan perubahan yang signifikan kepada kehidupan rakyat.

Melihat scenario politik Malaysia, bukan sedikit ahli politik yang telah jatuh kerana ketidakupayaan mereka untuk menjalankan kerja dengan penuh integriti serta jujur dalam melaksanakan tanggungjawab harian mereka. Kita perlu sentiasa ingat bahawa dengan kuasa yang besar, datang tanggungjawab yang besar. Dan menjadi Menteri bukan tanggungjawab kecil.

Ramai Menteri, Menteri Besar dan juga Perdana Menteri telah dipersoalkan integriti mereka, yang mengakibatkan rakyat meragui kejujuran mereka. Sehingga pada suatu masa kuasa dan tanggungjawab mereka ditarik balik dan diambil semula oleh rakyat, sama ada melalui proses pilihanraya ataupun mahkamah. Bagi bakal Menteri di luar sana, Rakyat mengharapkan anda sentiasa melakukan perkara yang betul, walaupun tiada orang lain yang melihatnya.

Kepentingan rakyat mengatasi segalanya

Akhir sekali, apa yang kita mahukan adalah untuk sedaripada seorang Menteri adalah pemimpin yang sentiasa mendahulukan kepentingan kita, tanpa mengira sebarang hal yang lain. Menteri adalah individu yang dipilih dengan kuasa untuk mengubah dan membuat dasar yang akan memberi kesan kepada kehidupan rakyat. Dalam dunia kapitalis yang penuh dengan oportunis dan pelobi yang tamak, terpulang kepada Menteri untuk menimbang baik buruk sesuatu dasar yang dibuatnya.

Jika seorang Menteri memilih untuk memihak kepada industri berbanding faedah Rakyat, walaupun dengan semua fakta yang ada – tanggungjawab adalah terletak pada anggota Kabinet yang lain untuk berbahas secara sihat, berhujah dan mengesahkan semua andaian sebelum sebarang keputusan dibuat. Ini dikatakan, mempunyai seorang Menteri yang cekap, jujur dan berwibawa tidak mencukupi – kita memerlukan Kabinet penuh daripada mereka untuk memastikan semak dan imbang.

Masa untuk rombakan kabinet?

Keputusan kerajaan baru-baru ini untuk mengundurkan dasar 5G Single Wholesale network (atau Borongan Tunggal Rangkaian 5G) sebelum ini, untuk dianugerahkan pula kepada syarikat telekomunikasi yang sudah kaya raya bagi menjalankan rangkaian 5G mereka sendiri, adalah petanda bahawa klasik gajah projek 5G Malaysia akan sekali lagi menjadi Gajah Putih. Walaupun banyak percubaan oleh veteran industri dan penganalisis, langkah Kementerian Komunikasi & Digital dilihat kekal mengelirukan dan menambahkan lebih banyak persoalan. Mengapa perlunya rangkaian infrastruktur baharu? Bagaimanakah proses semakan dilakukan? Siapa yang mendapat manfaat daripada keseluruhan keputusan itu? Dan siapa yang akan membayar harganya?

Seorang Menteri yang baru dilantik baru-baru ini juga dikecam kerana telah mengancam rakyat secara terbuka, ketika dirinya sibuk untuk menarik perhatian jutaan netizen yang membanjiri Tiktok beliau. Bagaimana seorang Menteri boleh menyalahgunakan kuasanya untuk menghantar kereta peronda PDRM kepada sesiapa yang memberi komen terhadapnya? Apakah jenis demokrasi yang kita tunjukkan kepada rakyat kita jika Menteri boleh melakukan apa sahaja yang mereka mahu dan terlepas daripadanya? Dan mengapa di pula sedang negara berhadapan pelbagai isu, dia menghabiskan masa di Tiktok dan bukannya bekerja untuk menyelesaikan masalah rakyat?

Dalam isu lain pula, campur tangan Menteri Pelancongan, yang mengamuk di pintu imigresen KLIA untuk menuntut pembebasan seorang pelancong China, telah menimbulkan keresahan di seluruh negara. Mengapakah pelancong China mendapat layanan istimewa dari segi pergerakan dan kawalan sempadan? Bagaimanakah Menteri boleh menyalahgunakan kuasanya untuk melakukan apa sahaja yang dia rasa ingin lakukan tanpa mengikuti proses yang sewajarnya? Jika seorang Menteri boleh secara terbuka membawa masuk pelancong China ke negara ini tanpa mengikut prosedur, bagaimana pula dengan pelancong dari negara lain?

Jika Perdana Menteri (PMX) serius untuk berkuasa sepanjang penggalnya, beliau harus serius mempertimbangkan rombakan semula Kabinet tidak lama lagi. Meletakkan orang yang baik dan berwibawa untuk bertanggungjawab menunjukkan kewibawaan, tadbir urus serta kredibiliti dalam kepimpinan negara. Menteri yang berwajah cantik dan mesra media tidak semestinya mereka boleh menjalankan tugas dengan baik. Rakyat mahukan Menteri yang bekerja, dan bukannya Menteri yang “ hanya pandai berlakon”. Kerana akhirnya, tidak kira parti atau sentiment politik, sekiranya pemimpin gagal melaksanakan tugas mereka, rakyatlah yang menanggung beban dan merasai kepayahannya.

Penulis ialah Principal, Imperium Consulting

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat