Filem Babah bukan sekadar naskhah tentang kasih seorang ayah kepada anak perempuannya. Ia adalah sebuah karya yang merangkum makna mendalam tentang kekuatan jiwa, rindu yang merentasi masa, dan pengorbanan tanpa noktah. Diterbitkan oleh Nads Media Entertainment Sdn Bhd, Babah tampil sebagai sinema yang memberi dimensi baharu dalam dunia perfileman Malaysia, melangkaui stereotaip drama keluarga biasa.
Filem ini tidak sekadar menjual emosi kesedihan, tetapi mengangkat tema rindu, seperti yang dijelaskan oleh penulis skrip, Wan Rafiq. Rindu dalam konteks Babah adalah pengalaman mendalam yang bercampur baur—satu perasaan yang membawa penonton mengimbau detik-detik manis dan perit dalam kehidupan mereka. Ia adalah emosi yang tidak terikat pada saat kehilangan semata, tetapi juga terhadap kenangan yang tidak dapat dilupakan.
Bagi masyarakat tempatan, tema rindu ini mengundang refleksi, terutama dalam konteks hubungan keluarga. Penonton dapat mengenang kembali jasa dan pengorbanan seorang ayah dalam membentuk kehidupan anak-anak mereka, sambil memahami perasaan halus yang mungkin jarang diungkapkan dalam kata-kata.
Pengarah Mohd Shah Faizul Ibrahim memilih gaya cinema verite, iaitu penceritaan yang santai, realistik, dan bersahaja. Ini memberikan kelebihan kepada filem untuk merangkul emosi penonton secara organik, tanpa paksaan. Gaya ini juga menjadikan Babah sebuah karya yang dekat dengan realiti masyarakat Malaysia, kerana ia memaparkan perjuangan harian yang mungkin pernah dialami atau disaksikan oleh penonton.
Namun, gaya ini bukan tanpa cabaran. Babak yang berlatarbelakangkan tahun-tahun yang berbeza, seperti era 1990-an hingga 2020-an, memerlukan ketelitian dalam penyediaan props dan kostum. Cabaran ini diatasi dengan cemerlang, membuktikan komitmen produksi dalam memastikan keaslian visual filem.
Babah, yang menggambarkan kisah Isyak dan Maya, menonjolkan metafora seorang ayah sebagai pahlawan yang tidak mengenal lelah. Isyak bukan sekadar watak seorang ayah, tetapi lambang ketabahan manusia. Apabila Maya menghadapi cabaran getir, termasuk disahkan menghidap Sindrom Guillain-Barre (GBS), Isyak menggalas tanggungjawab itu dengan hati yang teguh, menggambarkan kasih sayang sejati yang tidak pernah pudar.
Filem ini juga menarik perhatian kerana mengambil inspirasi daripada dua klip video viral: seorang ayah yang mempersembahkan lagu di majlis perkahwinan anak perempuannya, dan seorang wanita yang bergelut dengan GBS. Gabungan ini memberikan keunikan kepada naratif filem dan sekaligus menjadikan ia sebuah karya yang relevan dengan isu semasa.
Dengan lakonan mantap daripada Qi Razali sebagai Isyak dan Sweet Qismina sebagai Maya, Babah menawarkan persembahan emosi yang kuat. Tambahan pula, pelakon-pelakon muda seperti Dhia Arissa dan Daniella Qabeela berjaya membawa watak Maya dalam fasa-fasa berbeza dengan penuh keaslian, menjadikan perkembangan watak lebih bermakna.
Pada 1 Disember 2024, tayangan perdana Babah telah berlangsung dengan jayanya di GSC Lalaport Mall, Kuala Lumpur. Acara ini bukan sahaja menjadi platform bagi produksi memperkenalkan filem tersebut kepada media dan tetamu jemputan, tetapi turut menyaksikan sambutan hangat terhadap naskhah ini. Para hadirin yang terdiri daripada pelakon, pihak produksi, dan penonton awal meluahkan kekaguman terhadap jalan cerita dan kekuatan emosi yang dibawakan. Banyak yang terharu dengan lakonan mantap dan mesej mendalam yang disampaikan, menjadikan tayangan perdana ini sebuah malam yang tidak dapat dilupakan.
Menurut Mohd Shah Faizul, Babah adalah ruang untuk penonton merenung kembali hubungan keluarga mereka sendiri. Filem ini tidak hanya berhasrat menyentuh emosi, tetapi juga menginspirasikan penonton untuk menghargai ikatan keluarga yang mereka miliki.
Sebagai sebuah karya sinematik yang jarang ditemui dalam arus perdana, Babah berpotensi menjadi sebuah penanda aras baharu dalam sinema tempatan. Ia bukan sekadar hiburan, tetapi cerminan kehidupan dan kenangan yang sarat makna.
Dengan tarikh tayangan bermula 5 Disember 2024, Babah adalah sebuah karya yang menjanjikan pengalaman emosi yang tidak dapat dilupakan. Pastinya, ia sebuah naskhah yang wajib ditonton bagi pencinta filem tempatan.