5G: EU, Amerika Syarikat minta Malaysia berhati-hati dengan Huawei

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Kesatuan Eropah dan Amerika Syarikat telah memberi amaran kepada Malaysia mengenai risiko terhadap keselamatan negara dan pelaburan asing ketika ia memuktamadkan semakan pelancaran 5G yang boleh membolehkan Huawei Technologies Co Ltd China membida peranan dalam infrastruktur telekomunikasinya, lapor Financial Times (FT) hari ini.

Wakil EU dan AS ke Malaysia menulis surat kepada kerajaan pada April selepas ia memutuskan untuk mengkaji semula keputusan untuk memberikan Ericsson tender M11 bilion (AS$2.5 bilion) untuk membina rangkaian 5G milik kerajaan, kata laporan itu memetik surat yang dilihat oleh FT.

Pelancaran 5G Malaysia telah mengalami kemunduran berulang kerana kebimbangan industri terhadap harga dan ketelusan, serta kebimbangan bahawa satu rangkaian yang dikendalikan kerajaan akan mengakibatkan monopoli negara.

Huawei telah lama dilihat sebagai pendahulu untuk kontrak itu, dengan kerajaan sebelum ini menolak kebimbangan keselamatan yang dibangkitkan oleh Amerika Syarikat.

Duta Besar Amerika Syarikat ke Malaysia Brian McFeeters dalam salah satu suratnya berkata, pegawai kanan di Washington bersetuju dengan pandangan beliau

“Membenarkan pembekal yang tidak dipercayai di mana-mana bahagian rangkaian juga menyebabkan infrastruktur Malaysia kepada risiko keselamatan negara,” katanya lapor Reuters.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat