Amerika Rampas Peluru Berpandu Iran

- Advertisement -

WASHINGTON – Amerika Syarikat mendedahkan semalam bahawa negara itu telah merampas peluru berpandu Iran yang dihantar ke Yaman dan menjual 1,1 juta tong minyak Iran yang sebelumnya disita ketika menuju ke Venezuela, dalam langkah terbaru pentadbiran Trump untuk meningkatkan tekanan pada Teheran kurang dari seminggu sebelum pilihanraya 3 November.

Pendedahan mengenai perkara ini oleh Jabatan Kehakiman, datang pada masa yang sama dengan tindakan Jabatan Perbendaharaan dan Jabatan Negara yang bersama-sama mengenakan sekatan ke atas gabungan 11 entiti dan individu yang berbeza kerana penglibatan mereka dalam pembelian dan penjualan petrokimia Iran.

Tindakan terbaru terhadap Iran berlaku setelah pegawai perisik A.S. awal bulan ini mendakwa penggodam Iran berusaha mengancam beberapa pengundi A.S. dengan mengirimkan e-mel palsu yang dibuat untuk kelihatan seolah-olah mereka berasal dari kumpulan pro-Trump Proud Boys.

Michael Sherwin, Peguam Negara A.S. untuk Daerah Columbia, semalam mengatakan bahawa pendedahan aduan Jabatan Kehakiman itu “tidak ada kaitan dengan politik.”

“Tindakan ini dimulakan sejqimusim panas lepas. Dan ini adalah keadaan perkara yang benar-benar berlaku,” katanya.

Kes sivil perampasan oleh Jabatan Kehakiman, melibatkan andaian bahawa Kor Pengawal Revolusi Iran (IRGC) secara diam-diam telah menghantar senjata ke Yaman dan bahan bakar ke Venezuela.

Penolong Peguam Negara untuk Bahagian Keselamatan Nasional John Demers mengatakan pada hari Khamis bahawa kerajaan A.S. telah menjual dan menghantar 1.1 juta tong bahan bakar dari Iran yang ditujukan ke Venezuela, yang telah disita awal tahun ini.

Menurut aduan tersebut, bahan bakar berkenaan berasal dari syarikat yang terikat dengan IRGC, dan pengirim mengambil langkah untuk menutup kepemilikannya.

Dua kapal yang membawa bahan bakar itu, Euroforce dan Libers Maersk yang didaftarkan di Liberia, telah berjuang untuk melepaskan dan mengubah arah berkali-kali selama beberapa minggu terakhir – Reuters

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat