Presiden Belarus Tidak Kuarantin Diri Walaupun Dijangkiti Covid-19

- Advertisement -

BELARUS: Presiden Belarus, Alexander Lukashenko, mengesahkan dirinya dijangkiti coronavirus tetapi pulih tanpa mengalami sebarang gejala, lapor agensi berita kerajaan Belta Selasa.

Lukashenko telah berulang kali menolak ancaman yang ditimbulkan oleh Covid-19, mengobati rawatan di rumah dan menolak untuk menutup negaranya, menjadikan Belarus sebagai negara terasing di Eropah.

“Saya minta maaf atas suara saya, akhir-akhir ini saya harus banyak bercakap. Tetapi yang paling mengejutkan ialah hari ini anda melihat seseorang yang berjaya mengatasi coronavirus dan berdiri di atas kakinya,” katanya semasa lawatan ke pangkalan tentera, menurut Belta. “Doktor membuat kesimpulan semalam – ia tidak simptomatik.”

“Seperti yang saya katakan, 97% orang kita mengalami penyakit ini tanpa gejala dan alhamdulillah saya berjaya memasuki kumpulan orang yang tidak bergejala ini,” tambah Lukashenko, memetik sumber statistik yang tidak berasas.

Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit AS sebenarnya menganggarkan bahawa sekitar 40% orang yang dijangkiti Covid-19 tidak mengalami sebarang gejala.

Lukashenko menambah bahawa dia “berjaya mengatasi virus ini.”

Pemimpin yang terkenal itu menyebut coronavirus sebagai “psikosis” besar-besaran dan mengesyorkan agar rakyat menikmati sauna tradisional atau minum vodka “untuk meracuni virus.”

Dia telah banyak dikritik kerana menolak untuk mengenakan sekatan coronavirus yang ketat selama wabak itu berlaku. Lukashenko, yang telah memerintah sejak tahun 1994, malah tidak menghadkan penampilannya sendiri semasa wabak ini dan meneruskan perbarisan ketenteraan tahunan pada bulan Mei.

Dia juga terus mengadakan mesyuarat secara langsung dan bermain hoki sepanjang wabak ini melanda negaranya.

“Lebih baik mati berdiri daripada hidup berlutut,” katanya, di pinggir sebatang jalan dalam pakaian hoki penuh semasa diwawancara televisyen negara tersebut pada akhir Mac.

Belarus, sebuah negara yang berjumlah 9.5 juta orang, secara rasmi telah melaporkan 67.366 kes koronavirus dan 543 kematian pada hari Selasa, menurut statistik oleh Johns Hopkins Covid – CNN

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat