Syarikat China terkait dengan penindasan Uighur kini bantu pengawasan Israel

- Advertisement -

LONDON– Hikvision, syarikat teknologi kamera pengawasan dari China, bekerjasama dengan Israel mengintip pergerakan penduduk Palestin di Tebing Barat.

LaporanThe Guardian yang memetik Amnesty International menyatakan kamera pengawasan meliputi Gerbang Damascus, pintu masuk utama ke bandar lama Jerusalem dan salah satu kawasan awam utama bagi orang Palestin untuk berkumpul secara sosial dan mengadakan demonstrasi.

“Orang Palestin diperhatikan dan dinilaipada setiap masa di gerbang itu. Kamera-kamera ini telah mencipta kesan yangmencekam bukan sahaja terhadap keupayaan untuk berprotes tetapi juga kehidupanseharian orang Palestin yang tinggal di bawah pendudukan Israel,” lapor penyiasat Amnesty.

Amnesty sebelum ini mendakwa Israel telah menubuhkan sistem aparteid terhadap orangPalestin.

Pertama kali Amnesty mendedahkan keberadaan kamera Hikvision di Tebing Barat adalah dalam laporan mereka Mei lalu. Amnesty menyifatkan teknologi Hikvision yang mendokumentasikan pengenalan wajah bagi kegunaan Israel merupakan satu bentuk ‘penindasan digital’.

Amnesty menyiasat dua kawasan di Tebing Barat – Timur Jerusalem dan Hebron, di mana penduduk Israel membina kediaman dengan melanggar undang-undang antarabangsa.

Mereka mendapati sistem pengenalan wajah ‘memberikan autoriti Israel alat baru yang kuat untuk mengekang kebebasan pergerakan… menambah lapisan teknologi yang lebih canggihke dalam sistem apartheid yang dikenakan oleh Israel ke atas rakyatPalestin’.”

Laporan Amnesty mengenal pasti puluhan peranti Hikvision di bandar lama Timur Jerusalem, hampir 40 daripadanya ditemui pada infrastruktur keselamatan dan penempatan haram di kawasan Silwan.

Peranti-peranti yang ‘dikendalikan oleh polis Israel dengan kerjasama Hikvision, telah dipasang pada infrastruktur ketenteraan dan kawasan kediaman di sekitar bandar lama Timur Jerusalem, khususnya Gerbang Damascus, kawasan Armenia, kawasan Muslim,dan Silwan.

Hikvision,merupakan syarikat yang telah membina sistem bagi ciri pengenalan wajah yang mempunyai keupayaan untuk mengesan orang Uighur secara automatik.

Syarikat tersebut mengiklankan ciri-ciri untuk mengenal pasti etnik, umur, dan bangsa seseorang berdasarkan gambar wajah mereka.

The Guardian melaporkan bahawa Hikvision membolehkan polis menetapkan mesej kecemasan untuk mendeteksi pelbagai jenis aktiviti protes, termasuk mengumpulkan orang ramai, perhimpunan tanpa kebenaran, perarakan, demonstrasi, dan ancaman kepada petisyen.

Hikvision tidak memberi respons terhadap laporan Amnesty mengenai penggunaan produknya, dan syarikat tersebut juga tidak memberikan respons yang boleh dicatatkan semasa tempoh penyiaran.

Namun, Hikvision sebelum ini memberitahu The Guardian bahawa mereka “telah mengikuti dengan ketat semua undang-undang dan peraturan yang berkenaan di UK dan semua negara di mana kami beroperasi untuk memastikan pematuhan sepenuhnya.

“Hikvision tidak pernah dengan sengaja melakukan penyalahgunaan hak asasi manusia atau bertindak dengan menyedari atau tanpa menghiraukan, dan tidak akan melakukannya pada masa depan.”

Bagaimanapun pakar dalam alat pengawasan yang digunakan dalam penindasan terhadap Uighur berpendapat bahawa sejarah syarikat menunjukkan Hikvision tidak menepati komitmen sebelum ini untuk mengekalkan hakasasi manusia.”

Peranan penting Hikvision dalam pengawasan dan penindasan Muslim di Xinjiang dan kegagalannya untuk mengambil tanggungjawab menunjukkan bahawa syarikat itu tidak serius tentang etika atau melindungi hak asasi manusia,” kata Conor Healy, pengarah penyelidikan kerajaan dipenerbitan penyelidikan pengawasan Internet Protocol Video Market (IPVM) dalamkenyataan kepada The Guardian. -SUARATV

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat