Angkasawan Amerika Syarikat Mengundi Dari Angkasa, Ini Caranya

- Advertisement -

BERJUTA-JUTA orang di Amerika Syarikat akan mengundi melalui pos atau secara terus untuk memilih presiden AS yang seterusnya.

Bagaimanapun, satu undi akan diberikan sekitar 200 batu di atas Bumi.

Jurutera angkasawan dan penerbangan NASA Kate Rubins merancang untuk mengundi dari Stesen Angkasa Antarabangsa di mana dia akan ditempatkan semasa tempoh pengundian, dan ini telah disahkan NASA kepada CNN,

Rubins, bersama dua angkasawan Rusia, akan menghabiskan enam bulan di angkasa sebagai sebahagian daripada kru Ekspedisi 63/64.

Setelah dilancarkan pada bulan Oktober, Rubins akan meneliti “penggunaan atom yang disejukkan dengan laser untuk sensor kuantum masa depan” dan melakukan eksperimen kardiovaskular dari stesen angkasa.

Tetapi dia akan meluangkan masa untuk mengundi juga. Dia turut memberikan undi dari angkasa pada tahun 2016, kata NASA, ketika dia sekali lagi melakukan penyelidikan di stesen angkasa itu. (Semasa penerbangan angkasa 2016 itu, dia menjadi orang pertama yang menguraikan DNA di angkasa).

Cara mengundi dari angkasa

Angkasawan yang didaftarkan untuk mengundi di Texas, mendapat hak untuk memilih dari angkasa pada tahun 1997, ketika Senat Texas memutuskan angkasawan dapat membuang undi secara elektronik dari luar planet jika mereka berada di ruang angkasa semasa tempoh pengundian awal atau Hari Pemilihan, menurut Muzium Udara dan Angkasa Negara Smithsonian.

Pusat Angkasa Johnson NASA terletak di Houston, jadi kebanyakan angkasawan berpusat di bandar itu dan didaftarkan untuk mengundi di Harris County, di mana Houston berada.

Proses pengundian di angkasa berjalan seperti ini, kata NASA kepada CNN: Pejabat Kerani Harris County memuat naik kertas undi secara elektronik yang selamat ke Pusat Kawalan Misi Pusat Angkasa Johnson NASA.

Angkasawan NASA, menggunakan bukti kelayakan tertentu, mengakses kertas undi mereka dan memberikan undi mereka, yang dihantar kembali ke pejabat kerani daerah melalui e-mel – CNN

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat