“Perang” Ekonomi Amerika-China, Kini Melebar Ke Canberra

- Advertisement -

HONG KONG: Tidak lama setelah Australia menyahut seruan Amerika Syarikat tentang siasatan antarabangsa mengenai asal usul wabak koronavirus, Beijing mengancm tindak balas ke atas negara itu.

Menteri Luar Australia Marisa Payne awal-awal lagi menyuarakan sokongan untuk siasatan  berkenaan dalam satu rancangan televisyen pagi Ahad pada hujung April lepas.

Beberapa hari kemudian, Duta Besar China ke Australia Chen Jingye bertindak balas dengan menyarankan rakyst China sendiri membalas (tindakan Australia itu) dengan boikot. “Mungkin orang biasa (Cina) akan berkata ‘Mengapa kita mesti minum wain Australia? Makan daging lembu Australia?'” Katanya kepada Australian Financial Review.

Kurang sebulan kemudian, kempen untuk menghukum Australia nampaknya berjalan lancar.

Pada 12 Mei, China berhenti menerima daging lembu dari empat rumah penyembelihan utama Australia, atas alasan masalah kesihatan. Lima hari kemudian, China mengenakan tarif lebih daripada 80% pada import barli Australia sebagai sebahagian daripada siasatan anti-lambakan.

China adalah rakan dagang terbesar Australia setakat ini, dengan jumlah perdagangan antara kedua-dua negara berjumlah lebih daripada $ 214 bilion pada tahun 2018 sahaja. Oleh kerana Australia menghadapi prospek kemelesetan yang berkaitan dengan coronavirus, hubungan ekonomi itu lebih penting daripada sebelumnya.

Melihat kepada perkembangan ini, pakar berkata ia menunjukkan keretakan yang semakin mendalam hubungan antara 2 buah negara.

“Sangat sukar untuk melihat bagaimana tanpa perbincangan (antara dua negara) kita dapat membangun kembali kepercayaan dengan cepat dalam hubungan itu,” kata Richard McGregor, felow kanan di Lowy Institute.

Di peringkat global, para pakar mengatakan Australia dilihat sebagai kes ujian – dapatkah demokrasi liberal dengan hubungan perdagangan yang erat dengan rejim authorian di Beijing, mempertahankan dasar luar yang bebas jika Parti Komunis China sekali sekali mendapat kritikan dalam masa yang sama?

Selama beberapa dekad, Canberra terperangkap di antara hubungan dengan China yang sedang meningkat naik, membawa kekayaan ekonomi yang besar ke Australia, serta hubungan keselamatannya yang lama dengan Amerika Syarikat.

Sebilangan besar eksport Australia ke China adalah bahan mentah seperti bijih besi, arang batu, emas dan bulu, yang membantu pertumbuhan ekonomi negara yang pesat. Australia sementara itu mengimport sejumlah besar barang pengguna dan komponen teknikal dari China – CNN

Terjermahan oleh SuaraTV

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat